Acasă Externe Agenda Europeana În domeniul aviației, emisiile de oxid de azot cresc mai repede decât...

În domeniul aviației, emisiile de oxid de azot cresc mai repede decât cele de dioxid de carbon

DISTRIBUIȚI

 174257 – 15012025 – Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA) cu sprijinul Comisiei Europene, Agenției Europene de Mediu (EEA) și EUROCONTROL au lansat a patra ediție a Raportului de mediu privind aviația europeană, o analiză a performanței de mediu a sectorului aviației și a progreselor înregistrate.

În 2023, emisiile de CO₂ ale tuturor zborurilor decolate de pe aeroporturile UE27+AELS au atins 133 de milioane de tone, ceea ce reprezintă cu 10% mai puțin decât în 2019. Avioanele cu un singur culoar și cu culoar dublu au reprezentat 77% din aceste zboruri și 96% din emisiile de CO₂, în timp ce 6% dintre zboruri au fost pe distanțe lungi (mai mari de 4.000 km), reprezentând 46% din cantitatea de CO₂.

Numărul mediu de pasageri (135) și distanța (1.730 km) per zbor continuă să crească, la fel ca și vârsta medie a flotei (11,8 ani).

Creșterea în viitor a traficului a fost revizuită în scădere, cu 9,4, 11,8 și 13,8 milioane de zboruri prevăzute acum pentru 2050 în scenariul de trafic scăzut, de bază și, respectiv, intens.

Expunerea totală la zgomot în aeroporturile europene este încă ușor sub nivelul din 2019, deși există tendințe diferite la nivel de aeroporturi, cu o creștere a expunerii la zgomot la aproximativ o treime în aceste aeroporturi majore între 2019 și 2023.

În decursul anului 2023, avioanele cu un singur culoar au generat 71% din energia totală a zgomotului emis la aterizare și decolare în UE27+AELS.

Cantitatea medie de CO₂ emisă pe pasager-kilometru s-a redus în continuare cu 83 de grame în 2023, adică echivalentul a 3,3 litri de combustibil la 100 de pasageri-kilometri.

Raportul mai arată că începând cu anul 2005, emisiile de NO  (oxizii de azot) au crescut mai repede decât emisiile de CO₂ și se așteaptă că vor continua să o facă dacă nu se aduc îmbunătățiri suplimentare în tehnologia motoarelor.

Raportul oferă recomandări privind reducerea impactului aviației asupra schimbărilor climatice, a zgomotului și a calității aerului. De asemenea, recomandă adoptarea de măsuri pentru sporirea utilizării combustibililor de aviație durabili, optimizarea managementului traficului aerian și adoptarea unor tehnologii mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil.

De la raportul anterior (2022) deși au avut loc evoluții semnificative în domeniul combustibililor de aviație durabili și îmbunătățiri ale managementului traficului aerian, creșterea preconizată a cererii de trafic aerian (european și mondial) reclamă măsuri suplimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.