174111 – 18122024 – Elon Musk și Donald Trump prezintă noua abordare a Americii față de tehnologia digitală, inclusiv rețelele sociale și inteligența artificială. UE trebuie să le înțeleagă motivațiile și să colaboreze cu parteneri dispuși pentru a reduce influența negativă în sfera digitală globală
Miliardarul tehnologic și proprietarul X, Elon Musk, urmează să fie alături de președintele Donald Trump în noua administrație a SUA, Musk devenind unul dintre cei mai de încredere consilieri ai lui Trump, președintele ales numindu-l chiar să conducă noul Departament al Eficienței Guvernului SUA.
Acum, duoul este gata să introducă o nouă agendă tehnologică din SUA, punând capăt constrângerilor de reglementare pentru companiile americane, promovându-le interesele în străinătate, inclusiv în UE. Procedând astfel, vor încerca să protejeze platformei X de reglementările europene privind discursul instigator la ură, vătămarea online și dezinformare, argumentând că limitează libertatea de exprimare. Acum factorii de decizie europeni trebuie să înțeleagă mai bine – și să se pregătească pentru – aceste acțiuni viitoare și potențialele lor consecințe.
Provocarea: Trump și Musk vor testa probabil capacitatea UE de a reglementa platformele de social media online
Comisia Europeană și platforma de socializare X, deținută de Musk, s-au implicat deja într-o serie de ciocniri: în iulie 2024, Comisia Europeană a investigat X pentru încălcarea Legii UE privind serviciile digitale. În funcție de rezultatul investigației, UE ar putea impune o amendă de până la 6% din cifra de afaceri globală anuală a lui X.
Dar noua pârghie politică a lui Musk ar putea face presiuni asupra UE pentru a preveni acest lucru. În octombrie, Trump a promis că nu va lăsa UE „să profite de companiile noastre”, iar vicepreședintele ales JD Vance a declarat, de asemenea, că SUA ar putea renunța la sprijinul pentru NATO dacă UE reglementează în continuare X. Drept urmare, administrația Trump ar putea face lobby la liderii europeni pentru a împiedica Comisia să sancționeze platforma X.
Mai mult decât atât, dacă UE impune amenda, Trump și Vance ar putea să-l susțină pe Musk și să denunțe amenzile ca fiind ilegitime. Musk ar putea folosi, de asemenea, platforma în sine pentru a mobiliza cetățenii și partidele de extremă dreaptă pentru a crește costurile politice pentru factorii de decizie din UE care urmăresc represiunea.
Soluția: UE trebuie să-și aplice legile de reglementare pentru X și să minimizeze fricțiunile cu Trump – sau să cedeze presiunii politice
Musk vrea să prezinte X ca un „spațiu sigur” pentru libertatea de exprimare și să încadreze politicile UE de contra-dezinformare drept cenzură. Cu toate acestea, SUA și UE au înțelegeri și tradiții juridice diferite în ceea ce privește libertatea de exprimare, inclusiv în ceea ce privește confidențialitatea. În SUA, platformele nu sunt în mare măsură răspunzătoare pentru conținutul postat de utilizatori; dar în Europa, atât legislația la nivelul UE, cât și cea națională permit restricții privind discursul instigator la ură care vizează minoritățile vulnerabile și poate face platformele responsabile dacă nu elimină conținutul ilegal, violent sau legat de dezinformare. Acest lucru este aplicabil în special conținutului legat de manipularea și interferența informațiilor străine.
Prin urmare, europenii ar trebui să apere obligația X și a altor platforme de social media de a respecta legislația UE, inclusiv sprijinirea eliminării conturilor înșelătoare și forțarea transparenței în practicile publicitare. UE trebuie să demonstreze că nu este fixată să atace în mod specific pe Musk sau companiile americane, ci că protejează alegerile și integritatea informațiilor, indiferent de proveniența acesteia, și asigurarea conformității generale cu Legea privind serviciile digitale.
Acest lucru este deosebit de vital având în vedere controlul asupra rolului TikTok deținut de chinezi în alegerile prezidențiale din România. Concentrarea UE pe astfel de cazuri poate ajuta la eliminarea ideii că UE vizează doar companiile americane.
Provocarea: Trump și Musk vor respinge AI și cooperarea în materie de guvernare digitală cu UE și vor submina eforturile de guvernanță multilaterală
Se așteaptă ca Trump să întrerupă sau să submineze în mod semnificativ forumurile de colaborare digitală și AI, cum ar fi Consiliul pentru Comerț și Tehnologie UE-SUA, activitatea OCDE privind guvernanța tehnologiei și Procesul G7 de la Hiroshima privind IA. Președintele ales a promis, de asemenea , să abroge și să înlocuiască Ordinul executiv privind IA adoptat de administrația lui Joe Biden – care, potrivit partidului republican, ar putea împiedica inovarea AI în SUA.
Deoarece SUA privesc AI prin prisma concurenței cu China, este probabil ca Trump să aplice și mai multe presiuni politice asupra UE decât o are administrația Biden asupra controalelor exporturilor AI față de China. În timp ce Musk a pledat anterior pentru reglementarea AI, recenta sa fondare și investiția în xAI înseamnă că acum este un participant la cursa pentru a construi modele AI mai rapide și mai bune. Ca atare, Musk se va alinia și mai mult cu Trump în astfel de probleme.
Soluția: factorii de decizie europeni ar trebui să continue să urmărească cooperarea internațională în domeniul IA
Fragmentarea reglementărilor AI poate funcționa pentru companiile din SUA. Dar acum UE trebuie să continue să lucreze multilateral pentru a stabili standarde comune în IA și tehnologiile digitale. Aceasta include prin intermediul proceselor și organismelor conduse de ONU, prin colaborare cu instituții și procese regionale precum OCDE, Alianța Digitală UE-America Latină și Caraibe sau Uniunea Africană și acorduri digitale bilaterale cu parteneri strategici precum Brazilia, India sau Japonia.
Viitorul Summit al Acțiunii AI din Franța este o oportunitate primordială pentru UE de a găsi astfel de parteneri și de a începe un proces paralel de colaborare cu AI. Ar fi o provocare pentru guvernul SUA și companiile cu sediul în SUA să ignore adoptarea globală a standardelor comune, care le-ar putea stimula să continue să coopereze cu UE pentru stabilirea unor reguli internaționale pentru guvernarea IA. Liderii UE ar putea juca, de asemenea, pe interesul sporit al SUA pentru politica blocului de a reduce vânzările de tehnologie către China, pentru a ajunge la acorduri privind reglementarea transatlantică a inteligenței artificiale.
În relațiile cu Trump și Musk, UE nu ar trebui nici să excludă încheierea de acorduri tehnologice și nici să se teamă să își susțină interesele și valorile în guvernanța digitală. De exemplu, europenii ar putea ceda presiunii din partea noii conduceri americane pentru a reduce vânzările de echipamente europene cu cip către China, în schimbul progreselor în reglementare a platformelor de social media online sau a investițiilor în Procesul G7 de la Hiroshima.
Provocarea: agenda tehnologică a lui Trump și Musk va genera oportunități de care europenii trebuie să profite
„Nu toate companiile de tehnologie din SUA au aceeași agendă. Confruntările lui X cu reglementările europene sunt excepționale. De obicei, Trump nu a cumpărat valorile Silicon Valley și a vizat Apple, Microsoft și Meta din cauza presupuselor lor înclinații către Partidul Democrat. Într-adevăr, majoritatea companiilor americane funcționează fără probleme pe piața UE și – chiar dacă au propriile lor opinii cu privire la reglementarea UE – rămân interesate să investească și să facă bani în UE. Ca atare, este puțin probabil ca aceștia să se alăture unei agende deschise anti-UE.
Mai mult, politicile lui Trump pot îndepărta talentele tehnologice în plină dezvoltare din cadrul acestor companii sau din universitățile americane. Europenii nu ar trebui să rămână defensivi, ci să profite de aceste oportunități pentru a atrage talentul și investițiile atât de necesare în propriile companii.
Soluția: UE ar trebui să dezvolte politici pentru a atrage talente tehnologice globale, investiții și parteneri
Companiile tehnologice din UE ar putea atrage talente înstrăinate de conducerea lui Trump și persoane care se confruntă cu rate ridicate de refuzuri de viză și timpi lungi de procesare, printr-o „viză pentru talente tehnologice”. UE va deveni apoi o destinație globală atractivă pentru acest grup demografic pentru a dezvolta și a construi produse inovatoare.
UE ar putea atrage, de asemenea, investiții suplimentare în producția de semiconductori, deoarece Trump continuă să-și exprime opoziția față de legea SUA CHIPS. În cele din urmă, UE ar putea aborda țările terțe înstrăinate, care, prin presiunea lui Trump, au renunțat la infrastructura digitală chineză prin inițiativa ”Rețea curată” a primei administrații Trump. În schimb, UE ar putea promova poarta sa globală ca „a treia cale” de transformare digitală pentru țările partenere și ar putea promova propriile valori în ceea ce privește tehnologiile digitale.
***
Pentru europeni, duo-ul Trump și Musk va prezenta diverse provocări în tehnologie. UE trebuie să dezvolte o mare strategie digitală pentru a conecta punctele dintre politica sa digitală internă și politica sa externă pentru a-și îndeplini obiectivele strategice. În același timp, factorii de decizie europeni nu ar trebui să piardă din vedere oportunitățile pe care le-ar putea crea noua agendă tehnologică din SUA, inclusiv atragerea de talente și investiții în semiconductori.
Dar președinția Trump oferă, de asemenea, șansa europenilor de a fi singuri în abordarea lor în ceea ce privește dezvoltarea tehnologiilor digitale. Condițiile în schimbare pentru guvernanța globală înseamnă că UE poate profita cu adevărat de oportunitățile pe care acestea le prezintă și poate asigura un viitor digital mai raționalizat și mai reglementat.