174176 – 30122024 – La solicitarea mass-mediei, a oamenilor din sistemul de educație-cercetare și a unor părți din societate fac următoarele comentarii față de „OUG privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene”, cu referire la zona educației-cercetării.
Pe de o parte, România are un deficit bugetar foarte mare, care, dacă nu este redus, îi împiedică dezvoltarea și o pune la risc în evaluările financiar-economice internaționale. Indiferent de ce ne-am dori sau credem noi, aceasta este realitatea dură de la care pornim la început de 2025. Sigur că putem analiza critic de ce am ajuns aici, dar asta nu elimină faptul că suntem aici și că de aici pornim. Într-o astfel de situație, măsurile care trebuie luate pot fi drastice sau graduale, Guvernul alegând acum un demers gradual, cu atitudini și măsuri rezervate/reținute, nu drastice.
Pe de altă parte, educația a fost asumată de Coaliție ca prioritate națională, lucru reiterat de Prim-ministru în fața Parlamentului României în timpul prezentării Programului de Guvernare și învestirii Guvernului. În acest sens, finanțarea trebuie să susțină nu doar buna funcționare, ci și dezvoltarea strategică a sistemului.
Combinându-le pe cele două, la modul serios, sincer și direct spus, nu pot avea acum decât un optimism rezervat, în condițiile în care, așa cum sunt discuțiile acum, sistemul educației-cercetării va primi totuși un buget ușor mai mare decât anul trecut, prin care va funcționa adecvat și vom putea începe să implementăm unele măsuri din Programul de Guvernare. Solidaritatea vine în condițiile măsurilor generale în societate și economie luate de Guvern pentru reducerea deficitului bugetar, dar, ca prioritate a țării, în acest proces, educația-cercetarea nu trebuie să fie cel mai afectat domeniu. În fine, în timpul întâlnirii cu Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social, Prim-ministrul a declarat că, după încheierea execuției bugetare și planificarea/aprobarea bugetului pe anul 2025, vom ști mai precis cum putem susține și mai bine acest domeniu strategic și prioritar, iar în funcție de asta, optimismul meu rezervat acum la început de an ar putea să devină doar optimism pe parcursul anului.
Acestea fiind spuse, într-o abordare democratică înțeleaptă, oamenii din sistem au dreptul să-și ceară drepturile lor – unele asumate oficial destul de recent, după încheierea grevei din sistem și/sau prin noile legi ale educației -, în timp ce Guvernul trebuie să facă, la rândul său, tot ceea ce ține de acesta pentru a reduce deficitul bugetar, asigurând astfel funcționarea țării și o dezvoltare care să permită apoi chiar satisfacerea cu prioritate a acestor drepturi pe care oamenii le cer acum. În acest proces, sistemul educației-cercetării trebuie să funcționeze și să se dezvolte, cât ne permite contextul, context pe care sper să-l putem optimiza în viitorul apropiat, odată cu reducerea deficitului bugetar.