174086 – 16122024 – Liderii grupurilor politice din Parlamentul European au decis crearea a două noi comisii permanente și a două comisii speciale.
Astfel, subcomisiile pentru securitate și apărare și sănătate publică vor deveni în cea de-a zecea legislatură a PE comisii permanente. De asemenea, s-a decis crearea unei comisii speciale pentru apărarea democrației și a unei comisii pentru locuințe.
Plenul legislativului european va decide miercuri, 18 decembrie, prin vot, asupra mandatului, numărului de membri și duratei mandatului noilor comisii permanente și speciale, iar componența lor va fi anunțată în cadrul unei sesiuni plenare ulterioare.
Potrivit procedurilor, Parlamentul European va fi stabili, de asemenea, și responsabilitățile comitetelor.
Comitete speciale, constituite pentru tratarea unor teme specifice, au un mandat de până la 12 luni, dacă nu este prelungit de către Parlament.
De asemenea, la inițiativa eurodeputatului Victor Negrescu va fi înființat un interngrup dedicat educației și competențelor, ca priorități ale noului Legislativ european. Noua structură parlamentară vizează facilitarea dialogului cu principalii actori din domeniu, elaborarea de strategii europene în materie, influențarea legislației europene și a bugetului UE în domeniu și constituirea de alianțe politice europene în vederea promovării unor teme cheie pentru educație.
Intergrupul va aborda și gestiona:
* Accesul la educație de calitate și gestionarea acestuia: Asigurarea accesului egal al fiecărui elev la o educație școlară de înaltă calitate la toate nivelurile de învățământ.
* Regândirea profesiei didactice: Asigurarea disponibilității profesorilor și formatorilor pentru a oferi educația și formarea necesare pentru realizarea reformelor europene. Abordarea deficitului de cadre didactice, deschiderea profesiei didactice și luarea în considerare a parcursurilor alternative.
* Căi flexibile de învățare: Creșterea participării cursanților la învățarea formală, informală și non-formală – inclusiv căi flexibile de învățare, validarea învățării informale și non-formale și soluții inovatoare de învățare, în special pentru femei.
* Competențe și aptitudini-cheie: Pentru tranziția digitală – inclusiv inteligența artificială și securitatea cibernetică; Pentru tranziția ecologică – inclusiv cariere ecologice și în domeniul energiei regenerabile; Competențe tehnice și STEM, precum și competențe pentru adulți, oferind lucrătorilor posibilitatea de a-și actualiza competențele pe tot parcursul vieții și de a trece la noi roluri pe măsură ce întreprinderile lor adoptă noi tehnologii; Asigurarea că toți europenii dețin competențe de bază și că previzionarea și sprijinul pentru competențele avansate în sectoare specifice sunt facilitate; O atenție deosebită va fi acordată asigurării unor locuri de muncă de calitate și soluționării diferențelor semnificative între femei și bărbați pentru anumite profesii; asigurarea că toți europenii au competențe de bază și că sunt facilitate previziunile și sprijinul pentru competențe avansate în sectoare specifice; abordarea deficitului de competențe, a dezvoltării competențelor, a ocupării forței de muncă și a inovării, în special acordarea de asistență IMM-urilor, industriei UE și sectoarelor esențiale ale economiei care se confruntă cu dificultăți din cauza lipsei de competențe adecvate.
* Creșterea mobilității elevilor din învățământul profesional și muncitorilor calificați: Promovarea recunoașterii diplomelor profesionale la nivel transfrontalier; Creșterea participării elevilor și a instituțiilor din domeniul profesional la Erasmus+.
* Consolidarea competitivității UE – o forță de muncă bine educată și calificată este esențială pentru competitivitatea Europei și pentru generațiile viitoare.
Negociatorul-șef al bugetului UE, Victor Negrescu, a reușit prin acțiunile și inițiativele sale să crească bugetul pentru programele europene de educație, inclusiv Erasmus+. Totodată, acesta este cel care a propus alocarea a 10% pentru educație din Planurile Naționale de Redresare și Reziliență, aprobată de Parlamentul European. Eurodeputatul român este autorul raportului privind elaborarea unei politici europene în materie de educație digitală și a proiectului pilot prin intermediul căruia peste 100 de școli situate în zone izolate și rurale din UE au beneficiat de finanțare pentru digitalizare. Totodată, acesta a promovat și s-a implicat activ în activitățile desfășurate în cadrul Anului European al Tineretului și al Anului European al Competențelor și a găzduit în cadrul Parlamentului European evenimentul Romanian Education Day la care au participat actori instituționali și reprezentanți ai sectorului neguvernamental și educațional național și european.