173670 – 05112024 – Ministerul Energiei propune ca toate proiectele de infrastructură de transport a energiei electrice, implementate de Transelectrica, să fie declarate de importanţă națională.
Proiect de OUG în domeniul investițiilor privind reţeaua electrică de transport al energiei electrice pus în transparență decizională propune măsuri pentru urgentarea avizelor și acordurilor emise de entități publice pentru proiectele de investiții ale Transelectrica. Astfel, toate proiectele de infrastructură de transport a energiei electrice implementate de CNTEE Transelectrica ar putea fi declarate de importanţă națională, urmând să primească o serie de înlesniri și urgentarea avizelor și acordurilor emise de entități publice.
În contextul actualei crize energetice și luând în considerarea amploarea proiectelor deja începute și viitoare ale CNTEE Transelectrica, care va implementa mai multe proiecte ample de infrastructură de transport a energiei electrice, finanțate atât din fonduri proprii, cât și din fonduri europene, transportatorul național de energie electrică are nevoie de sprijin prin adoptarea unor măsuri legislative menite sa ușureze activitatea acestuia de modernizare și extindere a rețelei, inclusiv prin asimilarea tuturor proiectelor în categoria celor de importanță națională, pentru a putea beneficia de masuri accelerate de obținere a avizelor și acordurilor necesare, precizează Ministerul Energiei. Proiectele de importanță națională cu privire la rețeaua de transport al energiei electrice sunt investiții publice de importanță strategică pentru România, care contribuie la implementarea obiectivelor energetice și climatice ale Europei, care constituie elemente esențiale ale uniunii energetice europene, prin diversificarea surselor de energie și eliminarea izolării energetice a anumitor state, context în care implementarea proiectelor devine o prioritate națională pentru dezvoltarea infrastructurii strategice cu privire la rețeaua de transport al energiei electrice, se specifică în nota de fundamentare a actului normativ.
Efortul financiar al Transelectrica pentru modernizarea cu celeritate a rețelei naționale de transport al energiei electrice se ridică la 1,9 miliarde de euro, reprezentând proiecte de investiții în infrastructură, desfășurate din prezent până în 2031, cuantum asigurat în procent de aproximativ 65% din surse proprii și 35% din fonduri europene.
În prezent, Transelectrica implementează proiecte finanțate din fonduri europene în valoare de peste 430 de milioane euro, prin intermediul cărora vor fi finalizate linii noi de înaltă tensiune, în special în regiunile de est (Dobrogea) și vest (Banat), zonele cele mai importante pentru producția de energie regenerabilă (solară și eoliană), unde rețeaua de transport al energiei electrice trebuie modernizată si extinsă pentru a putea prelua din noile surse. În același timp se modernizează vechile stații, se dezvoltă proiecte de digitalizare si de colaborare internațională.
Investițiile în infrastructura de transport al energiei electrice sunt, de asemenea, indispensabile pentru realizarea obiectivelor transfrontaliere asumate prin Strategia Energetică a României 2020-2030 cu perspectivă 2050, care urmăresc, la rândul lor, atingerea obiectivului privind gradul de interconectare de 15% până în anul 2030, stabilit la nivelul Comisiei Europene. Astfel, investițiile dezvoltate de Transelectrica sunt vitale pentru interconectarea la Coridorul Nord-Sud Europa Centrală şi Europa de Sud-Est, respectiv la sub-Coridorul Marii Negre (cu Bulgaria) și sub-Coridorul Balcanic (cu Serbia).
Investițiile de tip mamut, însoțite de modificări legislative de sprijin, în rețelele de transport al energiei electrice, vitale în această perioadă în care toate statele se străduiesc să integreze cât mai multă energie verde, pentru eficientizarea sistemelor, nu se realizează doar pe teritoriul UE, sprijinite și de Comisia Europeană, ci și în SUA (The Grid Modernization Initiative (GMI) și Marea Britanie (The Great Grid Upgrade Program), țări în care, de asemenea, rețelele învechite nu pot permite preluarea noilor cantități de energie verde.
Pentru atingerea obiectivului de interconectare de 15% pentru anul 2030, este imperios necesară implementarea Proiectelor de Interes Comun şi realizarea celorlalte proiecte de dezvoltare a RET incluse în Planul de dezvoltare a RET perioada 2022-2031, subliniază Ministerul Energiei.
Prin actul normativ inițiat se propun amendarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții prin introducerea unor excepții în cadrul acesteia și pentru situațiile infrastructurii de transport al energiei electrice, cu scopul de scurta termenele de implementare a proiectelor de investiții ale transportatorului național de energie electrică, C.N.T.E.E. Transelectrica, amendarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, amendarea Legii nr. 120/2019 privind unele măsuri necesare pentru realizarea lucrărilor și implementarea proiectelor de importanţă naţională privind rețeaua electrică de transport.
Se propune desemnarea Ministerului Energiei ca autoritate competentă responsabilă de facilitarea și coordonarea procedurii de autorizare pentru proiectele de importantă națională privind rețeaua electrică de transport. Se urmărește includerea în categoria proiectelor de importanță națională a tuturor proiectelor de investiții în infrastructura privind rețeaua electrică de transport, județean și local. De asemenea, se propune includerea și comasarea tuturor exceptărilor de taxe pentru ocuparea temporară sau scoaterea definitivă din fondul forestier național a terenurilor forestiere, dar și a celor agricole. Schimbarea categoriei de folosință silvică a terenurilor cu destinație forestieră de la folosința pădure la categoria de folosința aferenta rețelei electrice, pentru proprietatea publică a statului şi proprietatea publică/privată a unităţilor administrativ-teritoriale, urmează să se realizeze cu titlu gratuit, prin derogare de la prevederile art. 47 alin 2 din Legea nr 46/2008 – Codul silvic. Se va scurta termenul de schimbare a categoriei de folosință silvică, se dorește responsabilizarea emitenților, precum și o implementare mai rapidă și mai facilă a proiectelor de infrastructură de transport al energiei electrice, inclusiv prin scutirea de plata taxei prevăzute de art. 47 alin 2 din Legea nr 46/2008 – Codul silvic. Stabilirea unui termen de eliberare a avizelor și acordurilor prevăzute prin certificatele de urbanism, cu excepția acordului de mediu, de 10 zile de la data depunerii cererilor vizează scurtarea termenului de emitere a avizelor și acordurilor stabilite prin certificatul de urbanism, responsabilizarea emitenților, precum și o implementare rapidă a proiectelor de infrastructură de transport al energiei electrice, pentru a respecta termenele asumate prin contractele de finanțare din fonduri europene și evitarea pierderii acestora, dar și pentru accelerarea tuturor proiectelor, inclusiv a celor finanțate din fondurile proprii ale CNTEE Transelectrica S.A.
Obligativitatea tuturor entităților publice implicate în procedurile de autorizare și avizare pentru proiectele de infrastructură de transport al energiei electrice, de a acorda prioritate în îndeplinirile și evaluările din cadrul competențelor acestora, este justificată de situația de criză energetică națională și europeană generată de conflictul militar din Ucraina și scumpirea energiei, criză față de care toate entitățile publice din cadrul statelor europene au un răspuns politic coordonat, în vederea sprijinirii producătorilor, transportatorilor si distribuitorilor de energie electrică, dar și prin accelerarea tuturor investițiilor posibile în infrastructurile energetice existente, motivează Ministerul Energiei. Modificarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul astfel încât să se poată emite autorizații de construire și fără documentații de amenajare a teritoriului și de urbanism aprobate, pentru lucrări de infrastructură a rețelei de transport de energie.