Acasă Social Educatie Ei ar vrea, dar zic că statul nu-i ajută

Ei ar vrea, dar zic că statul nu-i ajută

DISTRIBUIȚI

 173500 – 18102024 – Într-o conferință de presă susținută la sediul CJ, Borboly Csaba, președintele CJ Harghita, a anunțat că, prin intermediul unui cabinet de avocatură, elevii care nu au reușit să obțină notă de trecere la proba Limba și Literatura Română (LLR) a examenului de Bacalaureat vor cere, în instanța, daune morale de la Ministerul Educației.

Avându-i alături pe Demeter Levente, inspector școlar general al ISJ Harghita, și pe avocatul  Szikszai Tamás, președintele CJ Harghita a prezentat o analiză a rezultatelor obținute de elevii maghiari la proba de LLR a examenului de Bacalaureat din acest an.

Pornind de la demersurile instituției pentru facilitarea învățării limbii române de către elevii maghiari,  pe parcursul a 10 ani, concluzia este că s-au făcut pași în această  direcție, dar rezultatele nu sunt semnificative. Borboly Csaba le-a mulțumit cadrelor didactice, inspectoratului școlar și Casei Corpului Didactic pentru colaborarea și eforturile depuse, subliniind că reglementările în vigoare trebuie corelate cu decizia ICCJ, fiind o discriminare faptul că elevii maghiari nu au acces egal la însușirea Limbii Române.

Demeter Levente, inspector școlar general, a subliniat că scopul comun este ca elevii maghiari să învețe Limba Română. În ceea ce privește rezultatele obținute în 2024 la examenul de Bacalaureat, acesta a punctat că raportat la media națională trebuie luată în considerare componența etnică a populației din județul Harghita, fiind peste 85% etnici maghiari, cu peste 60% din populație în mediul rural.

Totodată, Demeter Levente a subliniat că profesorii de Limba Română trebuie să aplice planurile-cadru și că este necesară și o schimbare de mentalitate.

Avocatul Szikszai Tamás, care va reprezenta în instanță elevii afectați de rezultatele negative la examenul de LLR, a arătat că decizia ICCJ din mai 2023 a constatat existența unei discriminări în procesul de învățare a Limbii Române pentru copiii de etnie maghiară și că ar fi trebuit urmată de măsuri pentru corectarea situației. Până în prezent, în faza premergătoare chemării în judecată a MEN, sunt 17 elevi, dar demersului i se pot alătura și cei care au încheiat studiile liceale în anii precedenți, pentru că dreptul la acțiune se prescrie în trei ani.

Președintele CJ Harghita a arătat că este important ca programele școlare întocmite de Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație să fie adaptate specificității locale.

Totodată, Borboly Csaba a mai arătat că printre demersurile CJ se află și implementarea unui proiect  care să implice familiile din zonele din județul Harghita cu populație preponderent de etnie română, prin care elevii maghiari să-și dezvolte abilitățile de comunicare. El a mai precizat că, având în vedere că rezultatele la Evaluarea Națională, după trei ani de manuale diferențiate, nu au cunoscut o îmbunătățire semnificativă, se așteaptă ca nici în cazul Bacalaureatului să nu existe modificări substanțiale. De aceea, propune predarea Limbii Române în două materii distincte: Comunicare și Limba și Literatura Română adaptată specificității etnice locale.

O explicație a îngrijorării exprimată de autoritățile locale din Harghita este legată și de viitorul acestor tineri care, din cauza barierei de limbă, cu greu pot găsi un loc de muncă în afara regiunii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.