173126 – 09092024 – Ministerul Transporturilor a pus în transparență decizională un proiect de Hotărâre de Guvern prin care Metrorex să primească 131,3 milioane de lei din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului. Banii au ca destinație acoperirea datoriilor pe care Metrorex le are la compania Alstom Transport, care asigură servicii de mentenanţă a materialului rulant şi feroviar.
„În prezent, Metrorex SA se află în imposibilitatea de plată a obligaţiilor restante, ceea ce conduce la calculul şi înregistrarea de penalităţi şi chiar la blocarea activităţii de către creditori, prin poprire pe conturile societăţii Metrorex SA, determinând neefectuarea serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă şi confort. Menţionăm că societatea Metrorex SA a încheiat cu Alstom Transport SA contractul de mentenanţă nr. 104/31.12.2021, respectiv de servicii de mentenanţă a materialului rulant şi feroviar. Riscurile majore sunt reprezentate de obligaţiile de plată restante către Alstom Transport SA pentru serviciile de mentenanţă a materialului rulant, înregistrându-se o datorie totală în valoare de 210.000 mii lei, precum şi datorii restante către furnizori diverşi pentru servicii aferente transportului public de călători cu metroul (servicii de curăţenie, servicii de pază, furnizare energie electrică)”, se argumentează în Nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre.
Potrivit proiectului de act normativ, Alstom Transport a notificat și somat Metrorex în legătură cu simele datorate, iar în luna iulie a depus la Tribunalul București o cerere de emitere a unei ordonanţe de plată prin care Metrorex să fie obligată să achite într-un termen care să nu depăşească 30 de zile valoarea integrală a datoriei „certe, lichide şi exigibile”.
Totodată, în Nota de fundamentare se specifică faptul că, în data de 15 noiembrie 2023, a fost pusă în funcţiune o nouă capacitate de transport pe Magistrala 2 de metrou – staţia Tudor Arghezi – pe o lungime de 1,7 km cale dublă. Deşi metroul acoperă numai 4% din lungimea întregii reţele de transport public a Capitalei, prin faptul că oferă o capacitate superioară de transport în condiţii de confort şi siguranţă a călătorilor, prestaţia acestuia reprezintă în medie 20% din volumul total de călători care utilizează mijloacele de transport în comun.
Principalele surse de venit ale Metrorex sunt subvenţia/compensaţia pentru transportul de călători cu metroul şi veniturile realizate din vânzarea titlurilor de călătorie.
„Având în vedere că suma alocată Metrorex în anul 2024 la articolul bugetar Subvenţii pentru transportul de călători cu metroul este în valoare de 808.000 mii lei şi ţinând seama de prevederile art. 21 din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare prin care se reţine un procent de 10% din cuantumul subvenţiei alocate prin Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023, după reţinerea de 10% (80.800 mii lei), subvenţia Metrorex ce se regăseşte în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 este în valoare de 727.200,00 mii lei, reprezentând 67,38% din necesarul fundamentat, fapt ce conduce la o neacoperire a cheltuielilor privind activitatea curentă de exploatare a metroului în valoare de 352.107,59 mii lei, astfel Metrorex a construit un buget de venituri şi cheltuieli pe anul 2024 dezechilibrat”, se spune în document.
Astfel, Ministerul Transporturilor propune Guvernului alocarea din Fondul de rezervă bugetară pe anul 2024 suma de 131.300 mii lei pentru transportul cu metroul și subvenţii.