173086 – 03092024 – Astăzi, 3 septembrie a.c., la sediul Ministerului Afacerilor Interne, a avut loc o ședință, în format videoconferință, pentru discutarea stadiului măsurilor de pregătire a deschiderii anului școlar 2024 – 2025, în condiții de siguranță pentru elevi și cadrele didactice.
La ședința condusă de secretarul de stat pentru ordine și siguranță publică, chestor general de poliție Bogdan Despescu, și ministrul Educației, Ligia Deca, au participat oficiali din Ministerul Sănătății, Ministerul Dezvoltării, șefii structurilor cu atribuții în domeniu din Aparatul Central, precum și inspectorii generali ai Poliției Române, Jandarmeriei Române și pentru Situații de Urgență, directorii Agenției Naționale Antidrog și Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane, iar în teritoriu, prefecții și șefii structurilor teritoriale ale MAI.
În cadrul ședinței au fost discutate demersurile pentru punerea în aplicare a Panului național de combatere a violenței școlare, un document programatic inter-instituțional creat în scopul creșterii siguranței copiilor în școli, în proximitatea acestora, precum și pe traseele de deplasare la și de la instituțiile de învățământ care stabilește măsuri în sarcina tuturor instituțiilor cu atribuții în domeniu.
Scopul Planului național de combatere a violenței școlare este asigurarea unui mediu sigur, primitor și de susținere pentru toți membrii comunității școlare (antepreșcolari/preșcolari/elevi, personalul școlii și părinți) la nivelul unităților de învățământ, prin implementarea unui sistem complex și unitar de măsuri de prevenire, răspuns și combatere a violenței în unitățile de învățământ preuniversitar din România. În anul școlar 2023-2024, peste 90% din totalul infracțiunilor s-au înregistrat în interiorul unităților școlare, iar restul în afara acestora.
„Școlile pot fi pregătite pentru a-și primi elevii doar printr-un efort comun, dar și un efort care presupune o colaborare între nivelul central, nivelul local și nivelul unităților de învățământ.(…) În ceea ce privește prevenirea situațiilor de violență școlară și trafic sau consum de droguri, este esențial ca tot ceea ce avem prevăzut în Planul Național de Combatere a Violenței Școlare să fie pus în practică. Este importantă siguranța elevilor, a cadrelor didactice în incinta școlii, dar și în imediata vecinătate, iar aici colaborarea cu prefecturile, inspectoratele de poliție, cu birourile de siguranță școlară și alte structuri abilitate este esențială.”, a declarat în acest context ministrul Educației, Ligia Deca.
Secretarul de stat în MAI, chestor general de poliție Bogdan Despescu, a transmis prioritățile pentru perioada următoare: „În primul rând, actualizarea planurilor teritoriale, sub coordonarea prefecților, asigurarea unei prezențe la vedere a elementelor de dispozitiv și aici vorbim de forțele de ordine publică ale Poliției Române, Jandarmeriei, în corelare cu structurile de Poliție Locală, evaluarea permanentă a situației operative din zona unităților școlare, în vederea adoptării măsurilor necesare pentru asigurarea unui nivel optim de siguranță publică, verificarea la nivelul fiecărei unități de învățământ a registrului de evidență a activităților punctuale – am introdus acest registru pentru a avea o imagine exactă a activităților preventive desfășurate de toate structurile în cadrul unităților școlare – inițierea de demersuri pentru reactivarea grupurilor de acțiune, acele grupuri de acțiune constituite încă de anul trecut, cu participarea reprezentanților structurilor MAI, reprezentanților școlii, reprezentanților părinților și elevilor, pentru a identifica toată gama de probleme și a solicita sprijin autorităților. Astfel, să venim cu soluții rapide de intervenție pentru rezolvarea acelor probleme. Atrag atenția cu privire la traficul și consumul ilicit de substanțe interzise în mediul școlar: rămâne o prioritate la nivelul structurilor MAI, care impune adoptarea unor măsuri pentru gestionarea eficientă a acestei probleme.”
Secretarul de stat al MAI a subliniat importanța elaborării analizelor tactice pentru identificarea zonelor vulnerabile și asigurării unei prezențe active a efectivelor în perimetrul școlilor și pe traseele de deplasare, precum și luarea tuturor măsurilor preventive pentru ca elevii să se deplaseze și să se întoarcă acasă în siguranță.