172957 – 19082024 – Un mecanism global de oprire a plății dezvoltat de INTERPOL a ajutat autoritățile din Singapore să recupereze cea mai mare a unor fonduri fraudate printr-o escrocherie prin e-mailuri de afaceri.
În iulie 2024, o firmă cu sediul în Singapore a anunțat poliției că este căzut victima unei escrocherii printr-un email de afaceri. Firma primise un e-mail de la un furnizor prin care se solicita trimiterea unei plăți către un nou cont bancar cu sediul în Timorul Oriental. Cu toate acestea, e-mailul a venit dintr-un cont fraudulos scris ușor diferit de adresa de e-mail oficială a furnizorului.
Astfel, în data de 19 iulie, firma a transferat 42,3 milioane de deolari în contul furnizorului fals, și cinci zile mai târziu a descoperit că a fost victima unei înșelăciuni, după ce furnizorul real a reclamat faptul că nu a primit banii.
Prin mecanismul INTERPOL de intervenție rapidă a plăților (I-GRIP), Poliția din Singapore (SPF) a solicitat cerut sprijinul autorităților din Timorul de Est.
I-GRIP folosește rețeaua de poliție din 196 de țări a organizației globale de poliție pentru a accelera cererile de asistență în cazurile de infracțiuni financiare.
La 25 iulie, Centrul Anti-Scam al SPF a primit confirmarea că 39 de milioane de dolari au fost detectate și blocate în contul bancar al furnizorului fals din Timorul Est. În plus, autoritățile din Timorul Est au arestat șapte suspecți, ceea ce a condus la recuperarea ulterioară a peste 2 milioane de dolari. Banii vor fi returnați victimei din Singapore.
De la lansarea în 2022, mecanismul I-GRIP al INTERPOL a ajutat forțele de ordine să identifice sute de milioane de dolari în fonduri ilicite.
În faza pilot, I-GRIP a ajutat la recuperarea fondurile transferate către escroci în primii ani ai pandemiei de COVID-19, inclusiv interceptarea a 3,4 milioane de dolari transferați în Indonezia, în septembrie 2020, de o companie italiană, pentru echipamente medicale inexistente.
De asemenea, într-o operațiune din 2024, I-GRIP a fost folost de INTERPOL pentru identificarea a 331.000 de dolari într-o fraudă prin e-mail de afaceri care implică o victimă spaniolă care a transferat bani în Hong Kong, China.