Acasă Economie UNTRR trasează prioritățile naționale ale industriei transporturilor rutiere la nivel european

UNTRR trasează prioritățile naționale ale industriei transporturilor rutiere la nivel european

DISTRIBUIȚI

 172316 – 05062024 – Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a prezentat un Manifest al industriei transporturilor rutiere pentru alegerile europarlamentare din 09 iunie 2024, în care conturează prioritățile sectorului transporturilor rutiere din România pentru mandatul Parlamentului European 2024-2029.

România, a 12-a economie ca mărime din UE și a 6-a piață de transport, se află pe locul 3 în UE 27 la transporturile rutiere internaționale de tip cross-trade și cabotaj. Cu toate acestea, țara noastră se confruntă cu o criză acută de șoferi profesioniști, având doar 350 de șoferi extracomunitari, comparativ cu peste 100.000 în Polonia și 60.000 în Lituania.

În ciuda provocărilor, sectorul transporturilor rutiere este principalul exportator de servicii al României, cu 7,81 miliarde euro în 2023, depășind exportul de servicii IT și având un sold pozitiv de 6,226 miliarde euro.

Apelul UNTRR către viitorii eurodeputați români vizează acțiuni la nivel european în  trei domenii importante pentru industria transporturilor rutiere din România: economic, social și mediu.

  1. ECONOMIC

Transportul rutier comercial este esențial pentru prosperitatea României. Amânarea aderării României la spațiul Schengen a cauzat pierderi de 19,1 miliarde euro între 2012-2023, din cauza timpilor mari de așteptare la frontiere. În 2023, pierderile s-au ridicat la 2,55 miliarde euro, iar în 2022 au fost de 2,41 miliarde de euro. Totodată, transportatorii rutieri români sunt afectați de prevederile Pachetului Mobilitate 1, care au fost contestate de UNTRR și Guvernul României și al altor State Membre afectate la Curtea de Justiției a Uniunii Europene, fiind așteptată anul acesta decizia CJUE privind anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni.

Din acest punct de vedere, UNTRR solicită urgentarea aderării României la spațiul Schengen cu frontierele terestre, anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, digitalizarea sectorului și sprijin pentru continuitatea lanțurilor de aprovizionare în perioade de criză.

  1. SOCIAL

Oamenii sunt inima industriei de transport rutier comercial, iar industria transporturilor rutiere are nevoie de șoferi profesioniști pentru a se putea dezvolta. Pentru a atrage și reține forța de muncă, UNTRR solicită facilitarea angajării tinerilor ca șoferi profesioniști de la 18 ani, simplificarea procedurilor pentru angajarea șoferilor extracomunitari și îmbunătățirea instruirii profesionale.

  1. MEDIU

Industria transporturilor rutiere are nevoie de sprijin guvernamental pentru a putea atinge obiectivele ambițioase de decarbonizare ale UE, continuând să rămână competitivă și să asigure mobilitatea cetățenilor și circulația mărfurilor pentru comunitățile și afacerile care depind de aceste servicii.

Având în vedere vechimea considerabilă de peste 15 ani a parcului domestic, UNTRR susține ferm o abordare pragmatică a decarbonizării flotelor transportatorilor rutieri români prin utilizarea tehnologiilor existente și focusarea pe scopul reducerii emisiilor de CO₂ fără a impune tehnologii specifice. Motoarele cu combustie internă trebuie să continue să fie operate pentru menținerea competitivității României și a Uniunii Europene la nivel global, existând atât motoare cu combustie internă cu hidrogen, cât și cu carburant sintetic (motorină sintetică, benzină sintetică, bio-diesel, bio-gaz, etc).

UNTRR susține următorii piloni ai decarbonizării industriei transporturilor rutiere :

– utilizarea combustibililor alternativi cu emisii reduse și zero,

– utilizarea vehiculelor de capacitate mare la transportul rutier de mărfuri

– trecerea de la mobilitatea privată la cea colectivă la transportul rutier de persoane,

– utilizarea celor mai noi tehnologii în cazul tuturor vehiculelor comerciale – de la anvelope cu rezistență redusă la rulare la elemente aerodinamice si alte îmbunătăți ale eficienței energetice a vehiculelor

– instruirea conducătorilor auto pentru operarea eficientă a vehiculelor.

”Solicităm autorităților să sprijine financiar firmele de transport rutier pentru achiziția de vehicule verzi și dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi”, se mai arată în manifestul UNTRR.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.