172080 – 13052024 – Astăzi, luni, 13 mai 2024, peste 500.000 de elevi care finalizează cursurile claselor a II-a, a IV-a și VI-a în anul școlar 2023 – 2024 încep evaluările naționale.
Evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a începe luni, 13 mai, cu proba de Limbă și comunicare – scris – Limba română, respectiv proba de Limbă și comunicare – scris – Limba maternă pentru elevii aparținând minorităților naționale.
Marți, 14 mai, elevii claselor a II-a vor susține proba de Limbă și comunicare – citit – Limba română, iar miercuri, 15 mai, elevii aparținând minorităților naționale participă la proba de Limbă și comunicare – citit – Limba maternă.
Joi, 16 mai, va avea loc proba la matematică și științe ale naturii, în timp ce vineri, 17 mai, se va desfășura ultima probă din cadrul EN II (Limbă și comunicare – scris-citit – Limba română pentru minoritățile naționale), susținută de elevii aparținând minorităților naționale
Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar (la finalul clasei a IV-a/EN IV) are următorul calendar: limba română (21 mai), matematică (22 mai) și limba maternă (23 mai).
Calendarul de administrare a evaluării naționale la finalul clasei a VI-a (EN VI) are următoarea configurație: 28 mai – Limbă și comunicare, respectiv 29 mai – matematică și științe ale naturii.
Ministerul Educației precizează că structura și caracteristicile de evaluare ale probelor sunt similare celor din anii anteriori, testele fiind elaborate de Centrul Național Pentru Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), au format asemănător evaluărilor internaționale și implică un nivel mediu de dificultate.
Durata fiecărui test pentru elevii clasei a II-a este de 30 de minute, iar în cazul elevilor a IV-a și a VI-a – de 60 de minute.
Testele vor fi evaluate în unităţile de învăţământ, în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test.
Centralizarea rezultatelor acestor testări va fi realizată digital, ceea ce va permite, pe de o parte, colectarea datelor în condiții de siguranță și de control optimizat al calității și, pe de altă parte, va oferi comisiilor de evaluare acces la propriile date de evaluare ale elevilor și va permite valorificarea rapidă și flexibilă a acestora. Astfel, va fi facilitată realizarea rapoartelor clasei și a raportului școlii, fără eforturi birocratice suplimentare, într-un timp mai scurt.
Rezultatele individuale obținute la aceste evaluări nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei.
Rapoartele generate la nivelul unității de învățământ pe baza acestor rezultate furnizează argumente statistice relevante pentru construirea măsurilor de valorificare a rezultatelor înregistrate la aceste evaluări naționale, măsuri focalizate pe nivelul unității de învățământ și pentru beneficiarii serviciilor educaționale: elevi, părinți/tutori, cadre didactice, personal educațional de sprijin etc.