171839 – 15042024 – Rusia depune eforturi active pentru sabotarea căilor ferate europene, piratând sistemele de semnalizare, reoese, potrivit declarațiilor oficialilor europeni, dintr-un studiu al țintelor atacurilor rusești, concluzionează RLI. Martin Kupka, ministrul ceh al transporturilor, a evidențiat tendința de atacuri asupra căilor ferate în Europa și a spus că, de la începutul războiului la scară largă, Rusia a făcut „mii de încercări de a submina căile ferate europene”.
Pentru atacarea infrastructurii civile, Rusia subminează Europa folosindu-și potențialul cibernetic, ceea ce amenință atât traficul de marfă, cât și cel de pasageri.
Faptul că atacurile feroviare au coincis cu constatările NATO privind rolul major al căilor ferate în logistică este îngrijorător, deoarece calea ferată este cea mai rapidă și mai eficientă modalitate de a transporta cantități mari de echipamente și vehicule militare dintr-o țară în alta, fără a bloca drumurile.
Amenințarea provine atât din sabotarea directă a legăturilor de transport feroviar, cât și din obstacolele logistice în calea transportului, folosind capacitatea de informații și influența politică (cum ar fi proteste orchestrate și greve la nodurile de transport). Franța s-a confruntat cu aceste provocări atunci când și-a desfășurat armatele pentru a conduce noul grup de luptă al NATO în România. Tancurile franceze, deja încărcate în trenuri și gata să fie transportate pe tot continentul, au fost oprite la granița cu Germania sub pretextul unor probleme de documente. Aceasta înseamnă că răspunsul rapid la amenințări este prioritatea pentru asigurarea capacității de apărare a NATO.
Comandanții de vârf ai NATO împărtășesc și ei acest punct de vedere, deoarece știu că la primul semn al agresiunii Rusiei vor trebui mute rapid până la 500.000 de soldați la granițele cele mai de est ale NATO. Aceste riscuri vin astăzi din Germania, Ungaria, Slovacia și Polonia, unde agenții de influență ai Kremlinului s-au dovedit a fi suficient de puternici pentru a bloca granițele și legăturile de transport.
În condițiile în care căile ferate joacă un rol cheie în logistică, mișcarea trupelor în Europa se confruntă practic cu o birocrație dificilă și o infrastructură instabilă, deoarece statele în care prezența economică și politică a Rusiei este puternică devin un obstacol major.
Motivul a fost politica Occidentului, după încheierea Războiului Rece, care s-a concentrat pe respingerea a tot ceea ce fusese planificat și elaborat în timpul Războiului Rece, privind Rusia ca un posibil partener și nedorind să se extindă.
Cu vehicule civile și comerciale care circulă liber în spațiul Schengen al Uniunii Europene, regimul nu este același pentru militari. Vămuirea tancurilor și a obuzierelor de artilerie importate în Germania, un punct cheie al apărării europene datorită locației sale geografice centrale, durează de obicei trei până la patru săptămâni, spre deosebire de câteva zile în alte țări.
Rusia este, de asemenea, conștientă că rutele feroviare europene se confruntă cu o lipsă a materialului rulant adecvat. Deutsche Bahn, de exemplu, este capabilă să transporte doar două brigăzi blindate simultan, deoarece acestea constau de obicei din aproximativ 85 de tancuri și sute de vehicule blindate. Asta amenință și capacitatea logistică americană pentru descărcarea echipamentului militar în portul olandez Rotterdam.
Prin urmare, este nevoie de prioritizarea asigurării capacității NATO de a face față planurilor extinse de securitate: crearea unor coridoare pentru mutarea trupelor și armanentului suficient de repede pentru contracarea amenințărilor. De asemenea, pentru atingerea obiectivelor NATO, sunt necesare noi reglementări pentru circulația bunurilor militare în Europa. În prezent, nivel de amenințare la adresa rețelei feroviare europene rămâne ridicat, deoarece sabotajul și atacurile cibernetice ale Rusiei sunt probabil să lovească infrastructura majoră și să influențeze deciziile politice pentru a complica sprijinul de transport al apărării NATO.