171451 – 04032024 – Agenția de rating Fitch a reconfirmat în data de 1 martie 2024 ratingul aferent datoriei guvernamentale a României la BBB-/F3 pentru datoria pe termen lung și scurt în valută, precum și perspectiva stabilă.
Decizia reconfirmării ratingului suveran și a menținerii perspectivei stabile este susținută, în opinia agenției, de statutul de membru al Uniunii Europene și de fluxurile de capital ale Uniunii Europene care susțin convergența reală, finanțele externe și stabilitatea macroeconomică a țării, precum și de evoluția pozitivă a PIB-ului pe cap de locuitor și a indicatorilor de guvernanță și dezvoltare umană, care se situează la niveluri superioare față de țările din aceeași categorie de rating (“BBB”).
În evaluare sunt menționate recenta reziliență economică a României și stabilitatea politică începând cu finalul anului 2021. Totodată, agenția subliniază nivelul datoriei publice inferior țărilor din aceeași categorie de rating, sectorul bancar bine capitalizat, precum și trendul descendent al inflației.
În opinia agenției, economia României va înregistra o creștere de 3% în anii 2024 și 2025, în condițiile în care va beneficia de fonduri europene din Cadrul Financiar Multianual 2021-2027 și din Mecanismul de Redresare și Reziliență (PNRR).
Cum se poate modifica ratingul
Principalii factori care ar putea conduce individual sau colectiv la îmbunătățirea ratingului de țară sau a perspectivei sunt reducerea susținută a deficitului bugetar care ar susține și o scădere fermă a datoriei publice exprimată ca procent din PIB pe termen mediu, precum și îmbunătățirea structurală a poziției contului curent prin reducerea îndatorării externe și a riscurilor privind finanțarea externă.
Principalii factori care ar putea conduce individual sau colectiv la înrăutățirea ratingului de țară sau a perspectivei sunt neconsolidarea fiscală pe termen mediu, ceea ce ar duce la o creștere semnificativă a raportului datorie publică/PIB și materializarea unor efecte negative asupra credibilității politicilor publice, stabilității macroeconomice și lichidității externe, care ar rezulta din deficitele gemene (fiscal și de cont curent) excesiv de mari.