169857 – 31082023 – IA generativă are potențialul negativ de a accelera răspândirea dezinformării, iar provocarea constă în a găsi informații de încredere în mediul online. Cu noua tehnologie IA generativă se poate spune că dezinformarea devine mai răspândită și mai convingătoare.
După unele estimări, conținutul generat de IA ar putea reprezenta în curând 99% sau mai mult din toate informațiile de pe internet, punând o presiune și mai mare pe sistemele de moderare a conținutului, deja problematice. În ultimul timp, au apărut numeroase „site-uri de știri”, pline cu conținut generat de IA, ce includ teorii ale conspirației și alte informații eronate. Din păcate, așa cum arată unele studii, dezinformarea generată de IA poate fi mai convingătoare decât conținutul fals creat de oameni.
Pentru a lupta împotriva dezinformării generate de IA, avem la dispoziție mai multe instrumente. Cei de la Axios au propus patru astfel de metode prin care putem atenua riscul dezinformării:
- Verificarea provenienței conținutului: unde a fost generat conținutul și ce s-a întâmplat pe parcurs. Unele companii mari deja au introdus astfel de verificări. De exemplu, Adobe își propune să ajute creatorii de imagini să facă acest lucru, iar Microsoft a anunțat că va adăuga metadate la tot conținutul creat cu instrumentele sale de IA generativă. În mod similar, Google plănuiește să distribuie mai multe detalii despre imaginile catalogate în motorul său de căutare. Totuși, până în prezent, instrumentele concepute pentru a identifica conținutul creat de sisteme IA, cum ar fi ChatGPT, s-au dovedit mai puțin fiabile.
- Reglementare: legile pot fi un alt instrument de combatere a dezinformării. Deși astfel de măsuri pot intra în conflict cu protecția libertății de exprimare, există o valoare publică în a solicita identificarea finanțatorilor publicității politice sau a interzice hărțuirea și extorcarea în mediul online, bazate pe falsuri.
- Algoritmi sau IA vs IA: folosirea IA este instrumentul cel mai eficient în detectarea dezinformării generate de IA. Această soluție este probabil singura modalitate prin care moderatorii umani de conținut ar putea ține pasul cu valul de dezinformare generată de IA.
- Educație media: Educarea cetățenilor pentru a consuma informații în mod rațional și critic poate ajuta, de asemenea, la combaterea dezinformării, deși necesită efort concertat și investiții semnificative.