169251 – 23062023 – Ligia Deca, ministrul Educației, a anunțat că în contextul stabilirii viitoarei legi a salarizării, pentru salarizarea în sistemul de învăţământ vor exista 3 scenarii de grilă, toate pornind de la principiul conform căruia salariul debutantului este egal cu salariul mediu brut pe economie.
Calendarul de lucru și formatul discuțiilor au fost stabilite la Ministerul Muncii, urmând ca sindicatele să desemneze echipele tehnice care, în următoarele 10 zile să transmită propunerile. Aceste variante vor fi analizate din punct de vedere al impactului bugetar, după care vor intra în discuţia politică cu liderii coaliţiei şi cu celelalte ministere, care trebuie să spună în ce măsură variantele sunt sustenabile din punct de vedere financiar.
Deca a subliniat că ”absolut toate variantele de lucru” pleacă de la principiul conform căruia salariul debutantului este egal cu salariul mediu brut pe economie.
Întrebată care va fi cel mai mare salariu, Deca a replicat că acest aspect nu a fost stabilit, dar că s-a discutat inclusiv despre o echivalenţă cu anumite poziţii din grila de la Sănătate.
”Au existat discuţii pe această temă. A rămas ca în analiza celor trei scenarii să fie stabilit acest salariu. S-a discutat, în linii mari, despre o echivalenţă cu anumite poziţii din grila de la Sănătate. (…) Cam aceasta a fost discuţia, ca un profesor cu peste 25 de ani vechime, gradul 1, să aibă o echivalenţă cu o funcţie din contextul grilei de la Sănătate, cu un anumit tip de medic”, a explicat ministrul Educației.
Ligia Deca a adăugat că sindicatele şi autorităţile susţin o salarizare cât mai motivantă pentru cadrele didactice, dar că trebuie stabilit modul în care acest sistem să fie sustenabil din punct de vedere financiar.
”Mă bucur că am ajuns în această etapă. Ca principiu, aşa cum Ordonanţa de Urgenţă 57 statuează, se pleacă de la salariul debutantului sau asistentului universitar, egal cu salariul mediu brut pe economie şi nu vor fi afectate alte creşteri procentuale ale salariilor care sunt deja prevăzute în lege. Şi aici mă refer, de exemplu, la gradaţia de merit sau la sporul de dirigenţie. (…) Până acum am agreat mai degrabă principii generale şi calendar. Sigur că da, ei susţin o salarizare cât mai motivantă pentru cadrele didactice, aşa cum facem şi noi. Ceea ce trebuie să stabilim este modul în care acest nou sistem de salarizare din învăţământ reuşeşte să fie şi sustenabil din punct de vedere financiar”, a precizat Deca.