169311– 29062023 – Scurta rebeliune condusă împotriva Kremlinului de șeful forțelor mercenare Wagner din Rusia săptămâna trecută a trimis unde de șoc în întreaga lume.
Acest lucru este valabil și pentru Africa, în ultimul deceniu, unde unele țări au apelat la sprjinul grupului Wagner în probleme de securitate.
Multe state din Africa se confruntă cu insecuritatea multidimensională (extremism violent, terorism, insurgențe, banditism, confruntări locale, piraterie maritimă, violență separatistă, răpiri și furt de petrol). Motiv pentru care, care furnizori de securitate, au apărut actorii nestatali.
Din acest motiv, recentele evenimente din Rusia ar putea avea afecta țările africane care și asigură securitatea cu sprijinul grupărilor armate nestatale. Nu sunt excluse rebeliuni, intensificarea abuzurilor în privința drepturilor omului și insubordonare față de autoritățile militare ale statului, implicații la care statele africane implicate cu gruparea Wagner și Rusia ar trebui să fie atente. Rebeliunea eșuată a lui Wagner este o lecție în special pentru statele africane care au trupe de mercenari pe teritoriile lor.
Armatele private pot fi eficiente pe câmpul de luptă, iar milițiile – în strângerea de informații. Dar incapacitatea autorităților de stat de a le controla ridică serioase semne de întrebare cu privire la utilitatea lor generală.
Statele africane ar trebui să-și asume responsabilitatea pentru reforma sectorului de securitate, inclusiv prin întărirea instituțiilor de aplicare a legii astfel încât să poată răspunde eficient provocărilor de securitate internă și externă.
Țările africane au ajuns să depindă de actori nestatali precum Wagner pentru securitate în trei moduri:
- cooptarea grupurilor de miliţie de către stat
- incursiunea voluntară a grupurilor de justițiari în spațiul de securitate ca furnizori de servicii
- parteneriat de stat cu mercenari militari privați.
Pe măsură ce securitatea a scăzut, unele guverne au cooptat grupuri de miliție pentru a consolida arhitectura securității statului.
În 2015, guvernul nigerian a atribuit un contract de mai multe milioane de naira Oodua Peoples Congress, o miliție etnică, pentru a paza conductelor de petrol.
Șapte ani mai târziu, Senatul nigerian a acordat sprijin legislativ contractului de supraveghere a conductelor de 48 de miliarde atribuit Global West Vessel Specialist Limited, o firmă privată de securitate maritimă fondată și deținută de Guvernul Ekpemupolo. El a fost fostul comandant al Mișcării pentru Emanciparea Deltei Nigerului, cunoscută popular sub numele de Tompolo.
Aceste contracte erau asemănătoare cu predarea bunurilor naționale către firme private de pază. Aceste contracte au fost considerate un afront la adresa Constituției nigeriene, care dă această responsabilitate agențiilor de aplicare a legii și de securitate ca furnizori supremi de securitate.
Un studiu recent a arătat că acolo unde oamenii se simt nesiguri și neprotejați, găsesc propriile metode de combatere a criminalității. Unii se bazează pe securitatea privată, iar alții, în special cei săraci, se bazează pe inițiativele comunitare. Iar Kenya este un astfel de exemplu.
Implicarea grupului lui Wagner se face în baza unui parteneriat al statului cu mercenarii militari privați.
Wagner operează în peste o mai multe țări din Africa.
Din cauza insecurității crescute, a disputelor diplomatice cu misiunile de menținere a păcii și respingerea forțelor străine de contrainsurgență, în Mali, statul a optat să o asociere cu firmele private.
În Republica Centrafricană (RCA), mercenarii au început să opereze în 2018, după ce guvernul a convenit cu Moscova asupra unor concesiuni miniere în schimbul sprijinului militar rusesc și armamentului.
La sfârșitul anului 2020, situația de securitate din RCA s-a deteriorat înaintea alegerilor generale, iar rolul grupării Wagner a trecut de la sprijin și antrenament la luptă.
În 2019, luptătorii Wagner au fost dislocați în Mozambic pentru oprirea militanților islamiști din nordul provinciei Cabo Delgado.
Statele în care activează grupul Wagner s-ar putea confrunta cu rebeliuni armate. În unele, armata și poliția au cedat deja grupului operațiuni critice de securitate. De exemplu, în RCA, mercenarii Wagner pătrund pe toate nivelurile țării.
De asemenea, există riscul unei creșteri a încălcărilor drepturilor omului. În țările unele state în care operează gruparea Wagner, agențiile statale sunt împiedicate să monitorizeze și să raporteze abuzurile grupării.
O misiune de investigare a drepturilor omului condusă de ONU în Mali a oferit dovezi solide că peste 500 de săteni au fost uciși de trupele maliene și de luptătorii mercenari Wagner.
În RCA, proiectul de date privind locația și evenimentele privind conflictele armate a înregistrat 180 de cazuri de victime civile în care au fost implicați, începând cu decembrie 2020, mercenari Wagner.
Una din cauzele rebeliunii din Rusia a gripării Wagnera fost și pentru că statul rus încearcă să aducă grupul sub controlul statului, iar o astfel de situație este în dezavantajul grupării, care are contacte cu majoritatea statelor africane. Rebeliunea grupului de mercenari împotriva Kremlinului arată că grupul poate sprijini subminarea democrației.
În plus, grupurile armate non-statale s-ar putea inspira de la grupul Wagner și să se întoarcă împotriva armatei naționale.
Ce urmează?
Țările africane care au invitat trupele mercenare ar trebui să își revizuiască arhitectura de securitate. Acest lucru trebuie să înceapă cu decuplarea politicilor și operațiunilor de securitate de mercenari și de furnizorii de servicii de securitate non-statali.