In anul 2022 a continuat tendinta de crestere a volumului de numere de telefon portate, fiind stabilit un nou record de portari, de la lansarea, in 2008, a serviciului de portabilitate. Astfel, anul trecut, 1.336.982 de numere de telefon si-au schimbat operatorul, dar nu si utilizatorul. Din totalul numerelor portate, 94%, adica 1.255.962, sunt numere de telefonie mobila. Recorduri au fost inregistrate si in ceea ce priveste numarul mediu de portari, acesta atingand valoarea de 111.415. Cele mai multe portari, de peste 140 de mii, au fost realizate in lunile noiembrie si decembrie 2022.
In procesele de portare desfasurate in 2022 au fost implicati 35 de furnizori de telefonie fixa si mobila. Din totalul portarilor aferente anului trecut, 84% au fost realizate de catre utilizatori – persoane fizice si 16% de catre persoane juridice.
De la introducerea serviciului de portabilitate in Romania, care a avut loc in octombrie 2008, peste 9,7 milioane de numere au fost transferate intre retele. Dintre acestea, 8,7 milioane sunt numere de telefonie mobila (89%) si 1 milion de numere sunt de telefonie fixa.
Telefonie mobila
In anul 2022 au fost portate 1.255.962 de numere de telefonie mobila. RCS & RDS este furnizorul care a primit, prin portare, cele mai multe numere mobile, respectiv 754.833, fiind urmat de Vodafone cu 191.822 numere primite si Orange cu 149.361. Telekom Romania Mobile Communications a primit 129.732 de numere, iar Orange Romania Communications 30.190.
Din totalul numerelor de telefonie mobila portate in 2022, 56% (703.810) au fost numere utilizate pe baza de abonament.
Telefonie fixa
In anul 2022 au crescut semnificativ (cu peste 30%) si portarile numerelor de telefonie fixa. Astfel, in acest an, au fost portate 81.020 de numere de telefonie fixa. Majoritatea utilizatorilor au optat pentru ofertele urmatorilor furnizori: RCS & RDS (26.259 numere), GTS Telecom (15.345), Vodafone (12.516), Orange (10.744) si BT Global Europe (4.542).
Din totalul numerelor fixe portate in acest an, 14.401 au fost numere independente de locatie, numere cu acces gratuit si numere cu tarif special.
Pe parcursul anului trecut ANCOM a primit 320 de petitii privind portarea numerelor de telefon, utilizatorii semnaland in special aspecte legate de anularea proceselor de portare, in contextul in care au fost reofertati de catre furnizorii la care intentionau sa renunte, precum si realizarea cu intarziere a procesului de portare.
ANCOM a creat pentru informare site-ul www.portabilitate.ro, unde utilizatorii pot afla in ce retea functioneaza orice numar de telefon folosit in Romania, chiar daca a fost portat. Site-ul ofera detalii cu privire la pasii care trebuie urmati pentru a porta un numar de telefon, raspunsuri la intrebari care apar frecvent in situatia portarii numerelor, dar si sfaturi pentru a evita posibilele probleme care pot interveni pe parcursul procesului de portare. Sfaturile sunt bazate pe situatiile reale semnalate Autoritatii de utilizatori.
Utilizatorii care doresc sa-si porteze numarul de telefon sunt sfatuiti sa verifice contractul pe care il au cu operatorul actual. In cazul in care perioada minima contractuala nu a expirat, cel mai probabil vor fi in situatia de a plati penalitati pentru rezilierea anticipata a contractului, in special daca a fost achizitionat si un terminal odata cu serviciile de comunicatii.
ANCOM acorda sprijin operatorilor pentru desfasurarea corespunzatoare a proceselor de portare, dar nu poate aproba, refuza sau anula cererile de portare (toate acestea fiind realizate de furnizori, la cererea utilizatorilor si cu respectarea legislatiei in vigoare).
In cazul telefoniei mobile, pentru a vedea calitatea semnalului din reteaua furnizorului la care vor sa-si porteze numarul, in zonele de interes pentru ei, utilizatorii pot consulta harta aisemnal.ro, ce cuprinde rezultatele masuratorilor realizate de Autoritate in perioada 2019 – 2022 si este pusa la dispozitia publicului in acest scop.