167436 – 16122022 – Legea care înființează e-SIGUR a fost adoptată de Parlament și urmează să fie promulgată. Operaționalizarea sistemului se va face în doi ani de la intrarea în vigoare.
Sistemul e-SIGUR presupune depistarea automată, cu ajutorul camerelor video a încălcării Codului Rutier și amendarea șoferilor direct la domiciliu, prin plic. În total, vor putea fi depistate șase situații ilegale în trafic, printre care și cazurile șoferilor care circulă fără ITP valabil.
Din bani europeni, prin PNRR vor fi cumpărate 1.000 de radare fixe, 300 de radare mobile și 600 de camere de supraveghere. Aceste sisteme vor detecta automat abaterile comise de șoferi în trafic. Datele vor fi colectate în centre regionale, iar decizia de a sancționa un șofer îi va aparține polițistului rutier care va analiza imaginile și informațiile trimise de noile dispozitive. Vor fi monitorizate autostrăzile, drumurile naționale și drumurile expres. În funcție de categoria de drum unde sunt amplasate, sistemele fixe vor fi semnalizate de la o distanță suficientă, astfel încât să poată fi observate din timp de șoferi.
România a mai avut un sistem similar în 2009, când au fost montate radare fixe pe Drumul Național 1, dar a fost oprit la scurt timp, din cauza lipsei unei legislații adecvate.
Astfel de sisteme funcționează deja în țări precum Franța, Islanda, Olanda sau Japonia. În Franța, începând cu anul 2011, accidentele în vecinătatea camerelor de supraveghere au scăzut între 40% și 65%.
România e cunoscută drept campioana Europei la capitolul accidente rutiere grave, pentru că zilnic cinci oameni își pierd viața, în medie, din cauza accidentelor rutiere grave. Viteza mult prea mare a mașinilor și traversarea prin locuri nepermise sunt principalele cauze.
În România, 74 de șoferi sunt amendați, în medie, în fiecare oră, pentru că nu respectă regimul de viteză, arată datele oficiale ale Poliției Române.