167421 – 15122022 – Guvernul României a aprobat proiectul de lege privind organizarea şi funcţionarea poliţiei militare, care va fi înaintat Parlamentului României pentru dezbatere și adoptare.
Actul normativ a fost inițiat și elaborat de MApN și are în vedere crearea cadrului legislativ pentru o nouă abordare conceptuală de întrebuinţare a poliţiei militare în Armata României, care să asigure un nivel de interoperabilitate cât mai ridicat în cadrul NATO. Jurisdicţia poliției militare va fi aplicabilă numai asupra personalului MApN aflat în obiectivele militare sau în zonele militare restricționate, la bordul navelor sau aeronavelor, precum şi pentru protecţia instituţiei militare şi securitatea personalului și a bunurilor acesteia.
Poliția militară va avea atribuții, în principal, în următoarele domenii: respectarea şi menţinerea ordinii interioare şi a disciplinei militare de către personalul MApN şi de către personalul militar străin participant la activităţi pe teritoriul României, conform acordurilor şi protocoalelor semnate la nivel de stat, sprijinul manevrei şi mobilităţii, al controlului şi îndrumării circulaţiei autovehiculelor şi coloanelor militare, asigurarea protecţiei personalului armatei, a securităţii obiectivelor militare şi a zonelor militare restricţionate din responsabilitatea MApN, pe timp de pace, cercetarea infracţiunilor săvârşite de personalul militar din MApN, prin stabilirea atribuţiilor ofiţerilor care vor îndeplini, în cadrul parchetelor militare, sub conducerea și coordonarea procurorilor militari, activități specifice organelor de cercetare penală speciale.
Pe timpul participării la misiuni şi operaţii în afara României, în baza angajamentelor internaţionale asumate şi a mandatului naţional, structurile de poliţie militară ale Armatei României vor putea executa misiuni în cadrul acţiunilor de prevenire a conflictelor şi gestionării situaţiilor de criză în teatrele de operații respective.
Primele structuri de poliție militară au fost înființate în Armata României în anul 1990 prin ordin al ministrului Apărării Naționale. De la înființare și până în prezent, corpul poliţiştilor militari a avut misiuni de a unităţilor şi marilor unităţi din care fac parte – pentru însoțirea coloanelor cu tehnică militară aparținând MApN sau forțelor armate ale altor state care tranzitează teritoriul României. Totodată, structurile de poliție militară din Armata României își desfășoară activitatea fără a avea atribuții și misiuni stabilite prin lege, așa cum se întâmplă în majoritatea statelor membre NATO, fapt ce îngreunează îndeplinirea misiunilor, în special când se impune cooperarea cu alte instituții din cadrul sistemului național de ordine publică și securitate națională sau pe timpul participării la misiuni și operații în afara teritoriului național. Un alt aspect care a generat dificultăți în activitatea poliției militare pe durata decretării stării de urgență pe teritoriul României este reprezentat de lipsa prevederilor legislative cu privire la atribuțiile poliției militare în astfel de situații. De asemenea, arhitectura actuală de comandă a poliției militare, prin subordonarea structurilor de poliție militară comandanților de la diferite niveluri ale ierarhiei militare nu permite abordarea unitară a problematicii privind instruirea și dotarea acestora.
Situaţia actuală demonstrează că poliţia militară execută, cel mai adesea, paza şi apărarea unor obiective militare, misiune care devine practic, pe baza ponderii, misiunea de bază a acestei arme. Deşi poliţiştii militari se află în teatrele de operaţii în structura contingentelor proprii sau integraţi în unităţi multinaţionale specializate, acţiunile lor sunt desfăşurate sub rezerva unor limitări severe care îi fac practic incompatibili cu structurile similare aliate şi ineficienţi în cadrul structurilor proprii. Astfel, misiuni importante care sunt în sarcina poliţiei militare la nivel NATO, cum ar fi asistenţa de specialitate în domenii specifice pentru întreg personalul MApN, impunerea respectării legii, ordinii şi disciplinei militare, asigurarea cadrului administrativ de suport pentru efectuarea activităților specifice de cercetare penală specială, controlul mulţimilor, trierea, controlul, paza şi escorta prizonierilor de război, lipsesc în acest moment din inventarul misiunilor poliţiei militare române.