166875 – 27102022 – Comisia Europeană a publicat orientări menite să faciliteze cererile de clemență, oferindu-le mai multă transparență, previzibilitate și accesibilitate potențialilor solicitanți.
Programul de clemență al Comisiei le oferă companiilor posibilitatea de a divulga, în mod confidențial, participarea lor la un cartel și de a coopera cu Comisia în cursul unei investigații. Un solicitant a cărui cerere de clemență se soluționează pozitiv fie va evita complet o amendă potențial ridicată, fie va beneficia de o reducere substanțială a acesteia.
Pentru a facilita cererile de clemență într-un context tot mai complex, Comisia a decis să emită orientări sub forma unui document cu întrebări și răspunsuri, care sprijină companiile și consilierii juridici.
Documentul include clarificări referitoare la aplicarea Comunicării privind politica de clemență și detalii despre protecția juridică și beneficiile pe care le oferă programul de clemență, stabilește noi modalități practice, cum ar fi desemnarea de responsabili cu politica de clemență identificați (pe care companiile sau reprezentanții lor legali îi pot contacta pentru a beneficia de consiliere informală privind clemența sau de îndrumări cu privire la depunerea unei cereri de clemență), semnalează intenția Comisiei de a discuta eventualele cereri de clemență pe bază anonimă, fără a fi necesar să se dezvăluie sectorul, părțile implicate sau orice alte detalii care să identifice eventualul cartel. Acest lucru va permite potențialilor solicitanți să stabilească dacă un anumit comportament ar putea fi considerat un cartel secret și dacă raportarea acestuia către Comisie le-ar da dreptul să beneficieze de program. Această posibilitate va fi deosebit de utilă atunci când comportamentul este nou sau când nu se poate stabili cu claritate dacă acesta intră în domeniul de aplicare al Comunicării privind clemența.
Începând din 1996, Comisia a implementat cu succes un program de clemență.
De la introducerea, în 2006, a Comunicării privind politica de clemență aplicabilă în prezent, Comisia a primit peste 550 de cereri de clemență și a adoptat 54 de decizii privind cartelurile în cazuri care au fost inițiate pe baza unor cereri de clemență.
Încălcarea normelor UE în materie de concurență poate fi amendată cu 10% din cifra de afaceri realizată anual, la nivel mondial, de o întreprindere. În unele țări din UE, administratorii firmelor care se fac vinovate de încălcarea normelor europene riscă sancțiuni grave, inclusiv pedeapsa cu închisoarea.
Normele UE în materie de concurență se aplică direct în toate țările din UE, iar instanțele din țara respectivă trebuie să le impună. Aceste norme li se aplică nu numai întreprinderilor, ci tuturor organizațiilor implicate în activitatea economică (asociații profesionale, grupuri de întreprinderi etc.).
Pentru protejarea concurenței, normele europene antitrust interzic o serie de practici.
Astfel, sunt interzise cartelurile (contacte și acorduri ilegale) care pot lua forme diverse și nu este nevoie să fie aprobate oficial de companiile implicate. Printre cele mai frecvente practici ilegale se numără fixarea prețurilor, împărțirea piețelor, acordurile privind repartizarea clienților, acordurile privind limitarea producției, încheierea de acorduri de distribuție între furnizori și revânzători acolo unde, de exemplu, prețul pe care trebuie să îl achite consumatorii este impus de furnizor.
Sunt considerate anticoncurențiale orice acorduri și schimburi de informații dintre o întreprindere și concurenții săi care au ca efect reducerea nesiguranței strategice a întreprinderii în cauză (în ceea ce privește costurile de producție, cifra de afaceri, capacitatea, planurile de marketing etc.).
Chiar și dezvăluirea unilaterală a acestor informații strategice, prin e-mail, telefon sau în cadrul unor reuniuni, poate fi considerată infracțiune.
Unele acorduri nu sunt interzise, atât timp cât se dovedește că aduc beneficii consumatorilor și economiei în ansamblu. Un exemplu în acest sens ar fi acordurile privind cercetarea și dezvoltarea și transferul de tehnologii. Aceste cazuri fac obiectul Regulamentelor de exceptare pe categorii.
Dacă o întreprindere deține o cotă importantă de piață, înseamnă că beneficiază de o poziție dominantă și că trebuie să evite practicarea unor prețuri nerezonabil de mari, ceea ce poate duce la exploatarea clienților, practicarea unor prețuri nerealist de mici, ceea ce ar putea conduce la îndepărtarea concurenților de pe piață, discriminarea unor categorii de clienți și impunerea unor condiții comerciale partenerilor de afaceri.