163993 – 22032022 – Problemele cu care se confruntă românii din Diaspora care își propun să revină acasă sunt numeroase, una dintre ele fiind școlarizarea copiilor care vin sau revin în România. Elevii anterior școlarizați în străinătate trebuie reintegrați în sistemul de învățământ românesc, fie că nu au mai fost școlarizați în România, dar dețin cunoștințe minime de limba română, fie că au fost școlarizați exclusiv în străinătate și nu dețin cunoștințe de limbă, cultură și civilizație românească sau au mai fost școlarizați în România, însă au petrecut o perioadă mai mare de 2 ani în străinătate și s-a produs o ruptură în procesul educațional.
Potrivit datelor statistice puse la dispoziție de către IȘJ, doar în județul Dâmbovița, în perioada 2015-2020, au fost depuse 1.073 de dosare pentru echivalarea perioadelor de studii efectuate în străinătate. Statisticile Inspectoratelor Școlare Județene arată că numărul elevilor anterior școlarizați în străinătate care s-au integrat în sistemul de învățământ din România se ridică la 10.081 în 2019, la 9.589 în 2020, respectiv 11.286 în 2021.
Având în vedere nevoile care apar în aceste cazuri la nivel curricular și socio-emoțional și pentru a veni în sprijinul elevilor din Diaspora și familiilor acestora, dar și al profesorilor care predau unor elevi școlarizați anterior în alt stat, deputatele USR Simina Tulbure și Oana Țoiu au depus un proiect legislativ de completare și modificare a Legii educației naționale.
Proiectul de lege prevede:
Înființarea grupelor de acomodare, în cadrul cărora elevii să beneficieze de cursuri de limbă, cultură și civilizație română, în paralel cu orele de curs obligatorii;
Pregătirea cadrelor didactice, a psihopedagogilor și a comunităților școlare pentru a răspunde nevoilor specifice ale acestora;
Obligativitatea elaborării, din partea unităților de învățământ cu un număr mai mare de 5 elevi anterior școlarizați în străinătate, a unui plan pentru sprijinirea integrării acestora pe plan socio-educațional și psiho-emoțional, prin crearea unui pachet de acțiuni de asistență, consiliere psihopedagogică dedicată elevilor, ateliere, tabere și alte activități extracurriculare.
Înscrierea în grupele de acomodare se poate face pe tot parcursul anului școlar, facilitând integrarea copiilor pe toată durata anului și o mai bună pregătire a acestora.
Inițiativa legislativă are, astfel, menirea de a facilita tranziția educațională a elevilor anterior școlarizați în străinătate și de a asigura crearea unui context socio-administrativ coerent pentru acest demers.
„Am aflat că există o reală problemă cu elevii care au studiat în străinătate și care, altfel premianți, riscă să ajungă în pragul repetenției pentru că sistemul nu-i ajută să se integreze mai rapid și eficient. Proiectul depus astăzi face parte dintr-un pachet gândit de USR pentru a-i stimula pe românii care se gândesc să se întoarcă acasă să o facă fără să se teamă că fiii și fiicele lor vor întâmpina tot felul de problemele de integrare. Suntem deschiși să cooperăm cu toate partidele și societatea civilă pentru a ne asigura că acest proiect va trece”, declară Simina Tulbure, deputat USR pentru comunitățile de români din afara granițelor țării și coinițiatoare a proiectului.
„Suntem într-un moment unic în parcursul României, cu un acces fără precedent la resurse financiare și un context post-pandemie și geopolitic care ne permit în anii următori să creștem competitivitatea României pe piețele globale. Dar, pentru asta, avem nevoie să ne păstrăm resursa umană și să ni se întoarcă acasă și din ”creierele” și forța de muncă care au plecat în Diaspora. Ca să putem susține creșterea economică trebuie să rezolvăm criza resurselor umane, avem un deficit estimat pe ritmul actual de creștere de peste 200.000 de locuri de muncă care vor fi greu ocupabile. Pentru multe familii decizia de a se întoarce depinde de posibilitatea de integrare a copiilor, în special în școală și în colectivitate. Doar 10.000 -11.000 de copii români care au început educația în altă țară se integrează în sistemul românesc, anual, este clar că asta este o piedică și de aceea propunem, ca parte din soluție, grupele de acomodare pe tot parcursul anului. Dacă îmi găsesc un loc de muncă în România în martie nu pot aștepta pentru integrarea copiilor până în septembrie, la începutul anului școlar”, declară Oana Țoiu, deputat USR și fost președinte al Comisiei pentru muncă și protecție socială, coinițiatoare a proiectului.