162949 – 07012022 – Un proiect de reglementare pus la punct de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii prevede că autorităţile din ţările UE vor putea amenda direct şoferii români care nu plătesc tarifele rutiere de orice fel după ce vor consulta instantaneu baza de date a Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din MAI.
Şoferii români care nu îşi plătesc taxele rutiere de orice fel atunci când călătoresc în Europa vor fi amendaţi aproape instantaneu de autorităţile în domeniu din ţările UE în care se petrece contravenţia dacă va fi aprobat un proiect de reglementare pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Este vorba de „Proiectul de Ordonanţă a Guvernului privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata tarifelor rutiere” care va reglementa amendarea rapidă a celor care circula în UE fără să achite taxele de pod şi autostradă sau, după caz, de la ţară la ţară, vinietele. Practic, actul normativ va armoniza legislaţia naţională la reglementările europene. „Scopul urmărit prin Directiva 2019/520 este aceea de a asigura utilizarea pe scară largă a sistemelor de tarifare rutieră electronică în statele membre şi ţările învecinate şi să existe, pe cât posibil, sisteme interoperabile fiabile, uşor de utilizat şi eficiente din punctul de vedere al costurilor, care să permită dezvoltarea viitoare a politicii de tarifare rutieră la nivelul Uniunii şi evoluţiile tehnice viitoare. Prin urmare, este necesară realizarea interoperabilităţii sistemelor de tarifare rutieră electronică, pentru a reduce costurile şi sarcinile legate de plata tarifelor rutiere pe întreg teritoriul Uniunii”, se arată în expunerea de motive a proiectului MTI. Amenda vine la proprietarul vehiculului Concret, se va reglementa un sistem prin care vor fi taxaţi cei care au rămas „datori” la administratorii drumurilor din diverse ţări europene. Astfel, prin viitorul act normativ „se stabilesc cadrul general şi condiţiile care trebuie îndeplinite în vederea asigurării schimbului transfrontalier de informaţii privind vehiculele înmatriculate şi deţinătorii acestora, în cazul în care a fost constatată o neplată a tarifelor rutiere, de orice fel, în statele membre ale Uniunii Europene”, iar de identificarea contravenienţilor se vor ocupa poliţiştii. „Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în calitate de punct naţional de contact în România, asigură identificarea unui vehicul, precum şi a deţinătorului acestuia, pentru care a fost stabilită neplata unui tarif rutier”, se mai arată în proiect.
Fiscul se ocupă de colectare
Alin Şerbănescu, reprezentant al Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, a explicat pentru „Adevărul” cum va funcţiona sistemul prin care vor fi sancţionaţi cei care nu îşi plătesc taxele de drum prin Europa. „Mecanismul utilizat de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pentru amendarea celor care nu îşi plătesc rovinieta, de exemplu, în România va fi extins la nivel european. „Autorităţile similare Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din alte ţări europene vor putea chestiona baza de date a Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor şi vor trimite direct Fiscului de la noi amenzile pe numele proprietarului autovehiculului care a circulat ilegal“
Practic, autorităţile similare CNAIR din alte ţări europene vor putea chestiona baza de date a Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor şi vor trimite direct Fiscului de la noi amenzile pe numele proprietarului autovehiculului care a circulat ilegal. Va funcţiona, astfel, un sistem similar celui care este folosit acum şi de poliţiile rutiere din UE care acum trimit amenzile direct celui care a încălcat reglementările rutiere”, a precizat Alin Şerbănescu. Taxe de drum în Europa: Cât costă vinietele şi care este amenda? Austria: 9,20 de euro pentru 10 zile (suprataxă de 120 de euro sau amendă 300 de euro) Elveţia: 36,50 de euro pentru un an (suprataxă de 175 de euro plus costul vinietei) Slovacia: 10 euro pentru 10 zile (amendă de la 80 de euro) Slovenia: 15 euro pentru 7 zile (amendă 300-800 de euro în funcţie de vehicul) Cehia: 12,50 euro pentru 10 zile (amendă de la 195 de euro) Ungaria: 11 euro pentru 10 zile (suprataxă de la 50 de euro). În ţări ca Franţa, Grecia, Marea Britanie, Irlanda, Italia, Croaţia, Polonia, Portugalia, Spania, Bosnia-Herţegovina, Macedonia, Norvegia, Serbia, Turcia şi Belarus, automobiliştii plătesc taxe în funcţie de distanţa parcursă, iar achitarea acestora se face la trecerea prin punctele de taxare. Totuşi, trebuie precizat că nu toate drumurile sau autostrăzile sunt cu plată. Totodată, sunt şi ţări în care se plătesc taxe speciale pentru accesul pe poduri şi tuneluri: Austria, Elveţia, Italia, Franţa, Danemarca şi Suedia.