159639 – 17052021 – Abordarea hibridă de învățare a influențat deschiderea cadrelor didactice spre noi instrumente și tehnici de predare. Asta înseamnă, implicit, un pas înainte spre o educație modernă ce înglobează tehnicile învățământului clasic și este completată de un suflu digital nou. Procesul educațional se transformă într-o adevărată experiență de învățare interactivă, apropiată de elevi și eficientă, pentru profesori. Unitățile de învățământ și administrația publică vor juca un rol cheie în îmbunătățirea metodelor tradiționale de predare, prin finanțarea proiectelor școlii de azi.
Elevi atenți și captivați de ore
„Legătura dintre profesor și elev este esențială, iar tehnicile moderne reprezintă o evoluție firească ce nu înlocuiește această conexiune, ci dimpotrivă, o face mai strânsă. Experiența mentorului, apropierea față de copii și vocația sunt aceleași. Doar că acum, oricărui cadru didactic îi vine mai ușor să relaționeze și să își apropie elevii de cunoștințele pe care le predă, reușind să captiveze atât copiii auditivi, cât și pe cei tactili, vizuali sau care preferă să învețe schematic”, a declarat Magdalena Olaru, Manager Divizia educațională Quartz Matrix.
Clasa viitorului nu este doar despre a deține tehnologii noi, ci mai ales despre a le folosi la adevărata valoare. Mijloacele tehnologice ce pot fi utilizate sunt multe, însă cele mai întâlnite în școlile din România sunt tablele interactive sau display-urile interactive și softurile asociate, care ajută la realizarea lecțiilor. Explicăm detaliat diferența între o tablă și un display, fiecare cu avantajele sale, într-un articol amplu aici.
Lista de tehnologii moderne poate fi completată de platforme de învățare, aplicații, social media, mijloace de realitate augmentată, jocuri educative, roboți și codare, dispozitive mobile, laptopuri, site-uri și putem continua. Utilizarea acestora ține de fondurile investite, experiența cadrului didactic și de felul în care aceste mijloace moderne se integrează cu disciplina predată.
Interactivitatea la clasă poate crește chiar de mâine folosind Active Inspire și ClassFlow, softuri gratuite pentru școlile care achiziționează table sau display-uri interactive Promethean sau își fac un cont gratuit direct de pe site-ul oficial Active Inspire.
- Învățarea interactivă prin joc
Tehnologia introduce o multitudine de instrumente care ajută la stimularea interacțiunii profesorilor în timp real cu elevii. Una dintre metodele des folosite era aceea de a-i ajuta pe elevi să descopere noțiuni importante prin obturarea răspunsului la o întrebare cheie pentru lecție, cu ajutorul unei foi de hârtie, pe retroproiector, ca apoi să poată fi dezvăluit într-un mod neașteptat. În ActivInspire, Revealer Tool imită această metodă, permițând profesorilor să ascundă și să dezvăluie informații pe ecran (display sau tablă interactivă).
- Conținut interactiv și evaluări fără dureri de cap…sau de mână
Oare câte table scrie un dascăl într-o zi? Desigur, sunt discipline la care este suficient să fie trecută data și titlul, iar restul depinde de măiestria profesorului. Chiar și așa, orele ar putea deveni mai interactive cu demonstrații, secțiuni ale unor obiecte, video-uri, ce i-ar putea face pe elevi să înțeleagă mai ușor concepte, care la prima vedere ar putea părea abstracte.
Dar sunt și acele discipline la care trebuie scrise demonstrații întregi. Gata cu tablele redactate în avans, înainte de ore. Acum pot fi folosite software-uri precum ActivInspire pentru a crea și a importa lecții existente ce pot fi refolosite de nenumărate ori. Puteți face adnotații sau puteți invita elevii la tablă, pentru a contribui la notițele existente.
Evaluarea elevilor este consumatoare de timp, iar notele primite după 2-3 săptămâni, parcă nu mai au același impact. ClassFlow permite crearea de evaluări, exportarea rezultatelor, punctarea răspunsurilor bune, sau mai puțin bune, în timp real, chiar în momentul învățării. Astfel, este mult facilitată notarea elevilor. În plus, poate fi accesat oricând istoricul fiecărui cursant în parte.
- Alternativă pentru temele de acasă
Aici luăm în considerare un scenariu educațional ușor inversat: acasă elevii accesează materiale suport pentru o anumită tematică, precum o lecție ClassFlow, un link web, un document, un videoclip și o evaluare ClassFlow. Pot fi stabilite chiar sarcini de colaborare. La școală, ei rezolvă exerciții sau îndeplinesc anumite sarcini, cu profesorii la îndemână, pregătiți să le răspundă la orice întrebare.