157734 – 29122020 – Preţul la energia electrică pentru clienţii casnici va fi liberalizat de la 1 ianuarie 2021. Acest lucru înseamnă că preţul final se va forma în funcţie de piaţă şi nu va mai fi reglementat de autoritatea din domeniu. Fiecare consumator îşi poate schimba furnizorul de energie electrică dacă oferta acestuia nu i se pare convenabilă. Înainte de a semna un contract, fie că este vorba despre furnizorul vechi de curent, fie că este vorba despre unul nou, trebuie să fiți foarte atenți.
Trebuie să mai știți că furnizorul de energie electrică are obligația să vă anunțe gratuit în legătură cu orice intenție de modificare și completare a clauzelor contractuale și de orice modificare a prețului cu cel puțin 30 de zile înainte de intrarea acestora în vigoare.
Clientul casnic are dreptul să denunțe unilateral contractul cu notificarea furnizorului cu cel puțin 21 de zile înainte de data încetării acestuia, în mod gratuit, în cazul în care nu acceptă eventualele modificări.
Autoritatea în domeniu recomandă clienților casnici să citească atent tot contractul.
Condițiile trebuie să fie echitabile, iar acesta nu trebuie să creeze un dezechilibru între drepturile și obligațiile clienților finali și cele ale furnizorilor.
Dacă aveți plângeri la adresa furnizorului de electricitate, vă puteți adresa în primă fază firmei cu care aţi semnat contractul, iar dacă nu sunteți mulțumiți de soluționarea plângerii, vă puteți adresa ANRE.
Consumatorii casnici de electricitate ar trebui să încheie noi contracte pe piaţa liberă
Consumatorii casnici de energie electrică sunt puși, zilele acestea, în fața unor decizii deloc ușoare, în contextul liberalizării pieței de la 1 ianuarie 2021. În primul rând, trebuie să știe că alegerea poate fi făcută și pe parcursul lunii ianuarie, nu doar acum în ultimele zile din 2020. Ce au de ales consumatorii? Să rămână pe serviciu universal, la unul dintre marii furnizori precum Enel, CEZ, Electrica, E.ON, sau să caute oferte în regim concurențial la oricare dintre furnizori, inclusiv la cei enumerați? De la bun început trebuie precizat că rămânerea pe serviciu universal este mai costisitoare decât încheierea unui contract pe piața liberă. Cu alte cuvinte, dacă nu faci nimic, plătești mai mult.
Consumatorul casnic trebuie să știe că cel mai avantajos este să încheie, cât mai curând, un contract pe piața liberă, dacă acum se află în regim reglementat, și să nu se lase momit de furnizorii de ultimă instanță cu „oferte” de serviciu universal. Noul contract poate fi încheiat chiar cu acești furnizori, care au, pe lângă serviciu univeral, și oferte în regim concurențial, la prețuri mult mai mici. Dacă nu închei niciun contract, adică dacă nu faci absolut nimic, rămâi în regim de serviciu universal, însă la preț mai mare.
Unii dintre marii furnizori, care sunt și furnizori de ultimă instanță (Enel, CEZ, Electrica, E.ON), au interesul să te țină cât mai mult timp în regim de serviciu universal, dacă ești unul dintre clienții care nu au încheiat un contract pe piața liberă. De ce? Prețurile de serviciu universal cresc de la 1 ianuarie și sunt mult mai mari chiar decât propriile oferte de pe piața liberă. Cu până la 26% mai mari.
Furnizorii de ultimă instanță ar trebui să fie o excepție, nu regulă. Adică, să primești energie de la un furnizor de ultimă instanță doar în situații excepționale, de exemplu atunci când furnizorul tău intră brusc în faliment și tu nu ai apucat să te muți la altă companie. De aceea și prețul pentru serviciul universal poate fi mai mare, însă acesta nu ar trebui acceptat pe o perioadă prea mare. Adică mai mare de o lună, de exemplu.
Însă, beneficiind de bunăvoința ANRE, acești furnizori au început să trimită către clienți oferte pentru servicii universale, punând abia pe ultimul loc varianta încheierii unui contract în regim concurențial. ANRE a emis în ajunul Crăciunului un ordin care prevede că furnizorii de ultimă instanță sunt obligați să transmită clienților casnici odată cu oferta pentru serviciul universal și cel puțin o ofertă concurențială, atât în cursul lunii decembrie 2020, cât și în luna ianuarie 2021.
Adică, în loc să fie obligați să trimită clienților oferte concurențiale și odată cu acestea și prețurile pentru serviciul universal, furnizorii fac invers: trimit oferte pentru serviciul universal, adică preț mare, și odată cu acestea oferte pe piața liberă, la prețuri concurențiale.
Probabil, mulți clienți casnici au primit deja aceste oferte. Cum arată? Sunt scoase în față și puse pe primul loc prețurile pentru servicii universale, îți lasă chiar și opțiunea de a alege alt furnizor de ultimă instanță pentru servicii universale. Abia la urmă amintesc de ofertele concurențiale.
Ce pași ai de făcut pentru a încheia un contract pe piața liberă
Dacă vrei să plătești mai puțin, alege să închei rapid un contract pe piața liberă, ori cu acest furnizor care încearcă să-ți ”vândă” în primul rând serviciul universal, ori cu altul. Sunt zeci la alegere.
În primul rând, intră pe comparatorul de prețuri de pe site-ul www.anre.ro, selectează ce ți se potrivește și apoi analizează fiecare ofertă. Important de precizat, nu toți furnizorii au oferte cu preț fix. Adică, dacă ai selectat varianta „preț fix” și nu găsești furnizorul la care te gândeai, este posibil să-l găsești la opțiunea „preț variabil”.
Situația 1. Vrei să rămâi la actualul furnizor.
– Completezi cererea de contract pe care ți-o pune la dispoziție.
– Apoi o trimiți la adresa de e-mail a furnizorului, atașând și copii după documentele cerute. În general, copiile cerute sunt cam acestea:
Actul de identitate al solicitantului
Actul de proprietate sau alt document care să ateste dreptul de folosință asupra spațiului care face obiectul locului de consum respectiv
Situația 2. Vrei să schimbi furnizorul.
– În acest caz, în primul rând, trebuie să știi că ai dreptul de a denunța unilateral contractul de furnizare actual. Prin intermediul furnizorului nou ales transmiți o notificare vechiului furnizor.
– Completezi o cerere de încheiere a unui contract cu un nou furnizor, dar și o notificare privind schimbarea furnizorului. Notificarea este transmisă către noul furnizor, care are obligația să o trimită mai departe celui la care tu renunți. Atât cererea de încheiere a unui nou contract, cât și notificarea sunt puse la dispoziție de fiecare furnizor, când selectezi să vezi ofertele prezentate pe comparatorul de prețuri.
– Trimiți cererea și notificarea pe adresa de e-mail a noului furnizor, împreună cu copiile după documentele cerute, în primul rând: copie după actul de identitate, copie după actul de proprietate și copie după ultima factură de energie electrică.
Noul contract intră în vigoare imediat după ce încetează contractul cu vechiul furnizor.
Noul furnizor este obligat să notifice vechiul furnizor pentru încetarea vechiului contract, cu 21 de zile înainte.
Foarte important de precizat! Noul furnizor transmite notificarea și către operatorul de rețea, ca acesta să știe că urmează să fie schimbat furnizorul. Nu trebuie ca furnizorii și operatorii de rețea să fie aceeași firmă. Sunt activități total diferite. Adică, operatorul de rețea poate fi unul dintre cei mari, Enel, CEZ, E.ON sau Electrica, dar tu să ai furnizor cu totul altă firmă. La schimbarea furnizorului nu se întâmplă nimic asupra alimentării cu energie, adică nu se întrerupe curentul și nu apare nicio schimbare asupra instalației electrice, anunță HotNews.ro.
Mai bine mai târziu…
Ministrul Energiei, Virgil Popescu, va solicita Consiliului Concurenţei să verifice preţurile la energie de pe piaţa pentru serviciul universal, care i se par mărite artificial.
”De la 1 ianuarie, toţi clienţii din piaţa reglementată trec automat în piaţa serviciului universal. După părerea mea, furnizorii au abuzat de acest lucru şi au impus un preţ în serviciul universal mai mare decât cel din piaţa concurenţială. Vorbim de preţuri mai mari şi cu 25%. Acest preţ al serviciului universal nu va rămâne aşa, am discutat cu preşedintele Consiliului Concurenţei şi voi solicita în scris să verifice cum au fost făcute aceste preţuri, care mi se par a fi artificial mărite. Poate sunt oameni mai conservatori, nu vor să se mute acum, iar aceasta nu este o practică concurenţială corectă”, spune ministrul.
Popescu sfătuiește consumatorii casnici de electricitate să încheie noi contracte pe piaţa liberă, unde găsesc preţuri mai mici decât ar plăti dacă rămân cu vechile contracte de la 1 ianuarie.
Cine îi apără pe consumatorii captivi?
Având în vedere impactul social major și importanța momentului, faptul că nu toți consumatorii înțeleg ce înseamnă acest lucru, fie pentru că nu cunosc mecanisme economice, fie că nu au access la informații, ANRE trebuia să deruleze o campanie amplă de informare a populației.
Având în vedere criza sanitară și mutarea multor activități în online, există caregorii de populație care sunt consumatori captivi în raport cu furnizorul de lectricitate. E vorba de vârstnici, fie că sunt singuri, fie că nu au acces la internet, fie nu știu să îl folosească. Sunt personae care nu au adrese de e-mail și nu pot ompara prețurile. Pe acestea cine le apără?