157428– 04122020 – Gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de 32,3%, potrivit raportului DESI (The Digital Economy and Society Index), citat de Cursdeguvernare.ro.
La capitolul “Servicii Publice Digitale”, România se situează în continuare pe ultimul loc la nivel european din 28 de țări.
Un studiu mai amănunțit, realizat de compania Zitec, jucător pe piaţa de IT & digital marketing din România, arată că trei sferturi dintre primăriile nu folosesc în comunicarea dintre angajaţi şi public adrese de e-mail cu domeniul primăriei, ci adrese personale ale angajaţilor, practică ce introduce numeroase riscuri de securitate şi protecţia datelor personale.
Peste jumătate dintre instituţii nu au aplicaţii de registratură electronică, ci folosesc registratura fizică, pe suport de hârtie.
”Conform datelor colectate până în prezent, gradul mediu de digitalizare a primăriilor din România este de doar 32,3%, fapt relevat şi de raportul DESI (The Digital Economy and Society Index) care indică o tendinţă uşor crescătoare a digitalizării instituţiilor publice în ultimii 3 ani. La capitolul -Servicii Publice Digitale-, România se situează în continuare pe ultimul loc la nivel european din 28 de ţări”, spun reprezentanții companiei.
Ei afirmă că, dacă unele aspecte ale digitalizării au rolul de a eficientiza şi transparentiza activitatea instituţiei şi interacţiunea cu cetăţeanul, nefiind obligatorii din punct de vedere legal, anumite aspecte sunt prevăzute clar în legislaţie.
Ddin ianuarie 2020, primăriile sunt obligate de Codul Administrativ să publice documentele de interes public în Monitorul Oficial Local. Cu toate acestea, doar 70% dintre respondenţi se conformează acestei prevederi. Similar, conform OUG 38/2020, primăriile trebuie să pună la dispoziţia cetăţenilor un portal public pentru primirea documentelor electronice. Doar 24% dintre primăriile participante la studiu oferă această facilitate.
Pe de altă parte, există destule primării care au depus eforturi serioase pentru a trece în era digitală. În aproape 45% dintre primăriile participante la studiu, cetăţenii pot economisi timp, evitând cozile şi plătind online taxele şi impozitele, iar 65% dintre ele folosesc semnătura electronică.
“După nouă luni de distanţare socială vedem că nivelul de digitalizare al administraţiei publice este încă deosebit de scăzut, în ciuda unui cadru legislativ în vigoare care include obligaţii pentru aceste instituţii privind digitalizarea. Administraţia publică locală, precum şi instituţiile publice regionale, au nevoie de ajutor pentru depăşirea acestei situaţii, atât prin soluţii software moderne, cât şi prin instruire privind noile tehnologii, cum ar fi semnătura electronică sau soluţiile cloud. Echipa Regista oferă consultanţă gratuită privind digitalizarea instituţiilor publice interesate”, a declarat Alexandru Lăpuşan, CEO şi co-fondator Zitec.