157664 – 22122020 – Marea târguială s-a încheiat, o etapă obligatorie în orice democrație, avem după doar două săptămâni de la alegeri un acord de guvernare între PNL, USR Plus și UDMR. Oricât de detestabil pare acest proces, un guvern de coaliție nu se poate forma fără negocieri. În cele două săptămâni de la alegeri s-au împărțit funcții, ministere și oameni. Puteți să-i spuneți ciolaniadă, bătălie pentru putere sau cum doriți dar nu s-a întâmplat nimic nefiresc în procesul de formare al unui nou guvern, scrie Dan Tăpălagă pe G4Media.ro.
Aparent, toată lumea a câștigat ce și-a dorit, dar cu toții au câte ceva de pierdut din toată afacerea. Doar PNL, ca partid, pare pierzător net de la mare distanță. Toți ceilalți au motive să țopăie de fericire.
Guvernul Cîțu va avea 18 ministere, din care 9 merg la PNL, 6 la USR Plus și 3 la UDMR. La prima vedere, pare o împărțire corectă, echilibrată. Dacă ne uităm însă la procentele de după alegeri, la greutatea ministerelor, vom realiza repede că marea împărțeală s-a tranșat în defavoarea liberalilor.
Președintele PNL, Ludovic Orban a câștigat funcția de președinte al Camerei Deputaților, dar este pe punctul să piardă partidul. Liberalii au plătit un preț cam mare pentru menținerea lui Orban într-o funcție importantă. Liderul PNL a fost acuzat că a cedat prea multe ministere grele celor de la USRPLUS și unul important la UDMR. Primarii din Ardeal s-au revoltat mai ales din cauză că PNL a lăsat din mână fondurile europene și dezvoltarea, adică banii europeni.
Liberalii și-au făcut campanie tocmai sub sloganul ”dezvoltăm România”, cu accent pe marile orașe conduse de ei care au performat în atragerea de fonduri europene. Miliardele obținute de președintele Klaus Iohannis de la Bruxellles nu vor fi distribuite de liberali, ci de miniștri de la USR și UDMR. Frustrarea a atins cote maxime sâmbătă, când mai mulți lideri din Ardeal au pregătit un fel de puci anti-Orban. Doar intervenția in extremis a președintelui Klaus Iohannis a salvat aruncarea în aer a tot ce se negociase până atunci.
Bomboana pe colivă a fost cedarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale (altă mină de aur, la propriu) către UDMR, alt episod din lungul șir de concesii făcute de Ludovic Orban, disperat să obțină șefia Camerei. ANRM s-a întors în cele din urmă la liberali, după un alte certuri și scandaluri interne.
La capătul lor, Ludovic Orban iese totuși învingător. A câștigat funcția mult visată, dar cu pierderi grele pentru partid.
Ministerele grele, cu bani sau influență, merg la USR PLUS: justiție, sănătate, transporturi, fonduri europene, ministerul economiei, dar puteți adăuga pe listă și digitalizarea/ inovarea, altă zonă în care Bruxelles-ul investește masiv. Aproape toate le oferă noilor parteneri de guvernare vizibilitate maximă, putere reală și capacitatea de lua decizii cu impact major asupra vieții de zi cu zi.
La fel de bine, problemele mari gestionate de aceste ministere le pot exploda în față. Dacă situația sanitară se degradează și mai rău, toți ochii se îndreaptă către ministerul sănătății. Dacă construcția de drumuri și autostrăzi bate pasul pe loc, dacă infrastructura rutieră, aeriană sau feroviară crapă, primul înjurat este ministrul transporturilor. Apoi justiția, numai cu dureri de cap. Vor rămâne acești procurori-șefi submediocri? În cât timp vor desființa secția sepecială și vor repara legile justiției?
Pe scurt, ministerele grele obținute de USR/PLUS îi pot sălta sau coborî. Țineți cont că noii miniștri vor avea nevoie de minimum șase luni pentru a lua în stăpânire cu adevărat frâiele guvernului. Minim șase luni-un an durează doar schimbarea posturilor-cheie din minister și din companiile din subordine, fără de care un ministru nu conduce cu adevărat mare lucru.
Pentru USR/ PLUS, este important să performeze, fiind prima dată când intră la guvernare. De prestația lor depinde în bună măsură și soarta lui Dacian Cioloș, profilat deja drept candidat la prezidențiale în 2024. Dar până atunci, Dacian Cioloș și Dan Barna au obținut maximul posibil pentru partidul lor, profitând din plin de poziția slabă de negociere a liderului PNL, Orban fiind incapabil să joace tare din cauza interesului personal.
Așadar, cât va guverna coaliția PNL-USRPLUS – UDMR? Dacă anul viitor va lua amploare criza economică, sanitară și socială, guvernul Cîțu va rezista cu mult noroc un an de zile. Poate chiar Ludovic Orban va căuta să profite de tripla criză pentru a dărâma guvernul Câțu din poziția de președinte al Camerei Deputaților, de unde poate negocia majorități.
În fine, UDMR a supraperformat la negocieri, obținând de la înălțimea celor 5% trei ministere, din care unul cu greutate (dezvoltarea). Intrarea maghiarilor la guvernare este benefică pentru comunitate, care are o șansă reală să se cupleze mai bine la resurse și la decizie. Acum vom vedea de pildă dacă problemele nerezolvate ani de zile (suprapopularea urșilor din Harghita, tăierile ilegale de lemn) pot fi rezolvate chiar așa ușor.
O impresie neplăcută a lăsat însă liderul UDMR, Kelemen Hunor, altfel foarte decent și civilizat în negocieri. După ce a obținut mai mult decât spera pentru partidul său, s-a întâlnit cu celălalt Orban în Ungaria. Astfel de gesturi simbolice nu ajută la reconstruirea încrederii între minoritate și majoritate, mai ales într-un moment în care UDMR este tratat cu toată deschiderea la București. Este sfidător ca liderii UDMR să continue să dea raportul la Budapesta în timp ce împart puterea și resursele la București.