156327 – 08092020 – Ziua internaţională pentru alfabetizare, sărbătorită în fiecare an la data de 8 septembrie, a fost iniţiată cu ocazia Conferinţei mondiale a miniştrilor educaţiei privind eradicarea analfabetismului, desfăşurată la Teheran, în perioada 8-19 septembrie 1965.
În acest sens, a fost propusă data de 8 septembrie, aceasta fiind ziua inaugurală a Conferinţei. Ziua a fost proclamată însă un an mai târziu, mai exact la 26 octombrie 1966, în cadrul celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinţei Generale UNESCO. Ziua internaţională pentru alfabetizare reprezintă o oportunitate de evidenţiere atât a progresului obţinut în rata de alfabetizare la nivel mondial, cât şi a provocărilor cu care se confruntă încă acest sector.În acest sens, a fost propusă data de 8 septembrie, aceasta fiind ziua inaugurală a Conferinţei. Ziua a fost proclamată însă un an mai târziu, mai exact la 26 octombrie 1966, în cadrul celei de-a XIV-a sesiuni a Conferinţei Generale UNESCO. Ziua internaţională pentru alfabetizare reprezintă o oportunitate de evidenţiere atât a progresului obţinut în rata de alfabetizare la nivel mondial, cât şi a provocărilor cu care se confruntă încă acest sector.
În 2020 Ziua internaţională pentru alfabetizare se va concentra pe tema predării şi învăţării alfabetizării în perioada crizei Covid-19 şi după aceasta, cu accent pe rolul educatorilor şi schimbarea practicilor pedagogice, potrivit site-ului https://en.unesco.org/.
Tema va evidenţia importanţa alfabetizării într-o perspectivă de învăţare continuă şi, prin urmare, concentrată în principal asupra tinerilor şi adulţilor. Recenta criză Covid-19 a fost un prilej de reamintire a decalajului existent între discursul politic şi realitate: un decalaj care exista deja în perioada pre-Covid-19 şi care afectează negativ procesul de învăţare al tinerilor şi al adulţilor care nu au deloc sau au abilităţi reduse de alfabetizare, şi, prin urmare, tind să se confrunte cu dezavantaje multiple. În perioada Covid-19, în multe ţări, programele de alfabetizare a adulţilor au fost absente în planurile iniţiale de răspuns din domeniul educaţiei, deci majoritatea programelor de alfabetizare a adulţilor care existau au fost suspendate şi doar câteva cursuri au continuat virtual, prin intermediul televiziunii şi radioului, sau în spaţii în aer liber. Sursa: agerpres.ro