155296 – 24062020 – Astăzi, 24 iunie 2020, ofițeri de poliție judiciară din cadrul Direcției Generale Anticorupție – Serviciul Județean Anticorupție Ialomița, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Ialomița, au efectuat 5 percheziții domiciliare pe raza Județului Ialomița și au pus în executare 5 mandate de aducere emise pe numele a cinci persoane suspecte în cauză, funcționari în cadrul Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor Feteşti și Biroul Registru Agricol din cadrul Primăriei Municipiului Fetești, respectiv o persoană fără calitate specială, care a acționat în calitate de intermediar, cercetați pentru săvârșirea infracțiunilor de luare de mită, complicitate la dare de mită, trafic de influență, fals intelectual și acces ilegal la un sistem informatic.
Cu aceeași ocazie, au fost puse în executare două ordonanțe de ridicare a unor documente și înscrisuri de la două instituții publice, respectiv Serviciul Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor Feteşti și Biroul Registru Agricol din cadrul Primăriei Municipiului Fetești.
În fapt, s-a reținut că în perioada iunie – octombrie 2019, cei patru funcționari publici au pretins, primit sau au acceptat promisiunea primirii unor sume de bani în lei şi valută ori alte foloase, din partea unor persoane fizice interesate de obținerea cărților de identitate, a căror valabilitate a expirat, ori ca urmare a schimbării domiciliului, stabilirea reședinței, pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate.
În multe astfel de situații au existat cazuri când solicitanții eliberării cărților de identitate nu s-au prezentat personal la ghișeul S.P.C.L.E.P. Fetești, pentru a semna în prezența funcționarului public cererea pentru eliberarea actului de identitate, persoanele interesate aflându-se în străinătate şi nu în Municipiul Feteşti, iar fotografiile ce urmau a fi alocate cărților de identitate au fost transmise în format electronic, prin canale de comunicare de tip whatsapp sau facebook unor intermediari, care aveau influență asupra funcționarilor şi care acționau în interesul acestor persoane, în schimbul unui comision, reprezentând prețul traficului de influență.
Fotografiile astfel transmise erau prelucrate de funcţionarii publici prin intermediul calculatorului destinat obținerii de fotografii, pentru a creea o aparenţă de legalitate că respectivele fotografii erau efectuate la sediul S.P.C.L.E.P. Fetești asupra solicitantului cărţii de identitate.
De cele mai multe ori, a rezultat că unele cărţi de identitate au fost emise doar în baza unor copii ale documentelor necesare, pentru că solicitanții aflaţi în străinătate nu le mai dețineau, iar respectivele copii erau extrase chiar din arhiva S.P.C.L.E.P. Fetești.
S-au mai identificat situații în care au fost stabilite domicilii sau reședințe fără ca proprietarul spațiului locativ să aibă cunoștință despre respectiva procedură derulată la S.P.C.L.E.P. Fetești şi, cu atât mai mult, ca acesta să își dea consimțământul scris că este de acord ca solicitantul respectiv să își stabilească domiciliu/reședința la adresa proprietății sale. Astfel, cu titlu de exemplu, la o adresa situată în Municipiul Fetești, figurează cu domiciliu un număr de 119 persoane, iar la o altă adresă din aceeași localitate, figurează un număr de 32 persoane.
În cauză s-a beneficiat de sprijinul lucrătorilor Direcției Anchete, Serviciul Tehnic, Serviciul Operații, Serviciul Operațiuni Speciale Ialomița și lucrători din cadrul I.J.J. Ialomița.