155325 – 25062020 – Numărul transporturilor de lemn confirmate ca fiind ilegale în urma apelurilor făcute de cetățeni la 112, în perioada martie – mai 2020, este dublu față de lunile similare ale anului trecut.
În luna aprilie, unul din patru transporturi de lemn verificate prin apeluri la 112 a fost ilegal, după ce, în luna martie, unul din trei transporturi verificate a fost ilegal! Informațiile provin dintr-un răspuns al Ministerului Afacerilor Interne (MAI), transmis în urma unei interpelări oficiale a senatorului USR Mihai Goțiu.
Aceste date îl contrazic pe ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Costel Alexe, care afirma, pe 14 aprilie 2020, că s-au făcut verificări și că tot ce au sesizat oamenii în spațiul public ar fi fost transporturi legale! Mai mult ministrul a afirmat că la începutul lui 2020 au fost eliberate cele mai puține avize de însoțire a materialelor lemnoase din ultimii cinci ani. Practic, deși au fost avizate legal mai puține transporturi decât anul trecut, numărul transporturilor ilegale descoperite prin apelarea la 112 s-a dublat!
”Ieri, am primit răspunsul la interpelarea adresată Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Justiției, prin care am solicitat informații legate, pe de o parte, de numărul de sesizări penale cu privire la infracțiuni de mediu pentru perioada martie – mai 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, pe de altă parte (tot comparativ, pentru lunile martie – mai 2020, respectiv martie – mai 2019), numărul de apeluri la 112 pentru verificarea legalității transporturilor de lemn și câte dintre acestea au fost confirmate”, transmite senatorul USR Mihai Goțiu.
Numărul sesizărilor cu privire la infracțiuni de mediu e în scădere, dar acest lucru are o altă explicație. Într-o perioadă în care majoritatea cetățenilor au stat în casă, era absolut normal ca numărul sesizărilor să fie în scădere.
Atenție, însă: dacă în aprilie, numărul sesizărilor legate de infracțiunile la regimul silvic este mai mic față de aprilie 2019, în luna mai, care cuprinde și două săptămâni fără stare de urgență, se observă o creștere bruscă, atât față de luna anterioară (504 față de 490), cât și față de luna mai a anului trecut (504 față 473). E de așteptat ca numărul acestora să crească în lunile următoare, în condițiile în care cele mai multe sesizări vin la un anumit interval de timp DUPĂ comiterea faptelor.
Analizând partea a doua a răspunsului, senatorul USR arată: ”Numărul apelurilor la 112 pentru verificarea legalității transporturilor de lemn ne oferă, însă, fotografia momentului. Din acest punct de vedere, cifrele nu lasă loc de interpretări contrare:
Număr mai mare decât dublu de cazuri confirmate ca fiind transporturi ilegale de lemn: 70 de cazuri în martie-mai 2020, comparativ cu 34 de cazuri în martie-mai 2019;
Aproximativ un transport din șase s-a dovedit a fi ilegal în urma verificărilor la 112, în cele trei luni din 2019 (5,88 – 34 de cazuri din 200 de apeluri de verificare), comparativ aproximativ un transport din patru, în cele trei luni din 2020 (4,1 – 70 de cazuri din 292 de apeluri de verificare);
În luna martie 2020 (prima parte a stării de urgență), un transport din trei verificate a fost ilegal (24 de cazuri din 75 de apeluri de verificare);
În luna martie 2020 (stare urgență), un transport din patru verificate a fost ilegal (30 de cazuri din 125 de apeluri de verificare);
Conform unei note a MAI, legată de răspuns, statisticile pe luna mai 2020 nu sunt definitive, iar tăierile de păduri s-au redus organic (ieșirea ”din sezon”); chiar și fără aceste completări, numărul transporturilor confirmate ca fiind ilegale în mai 2020 este mai mare decât cel al transporturilor confirmate în mai 2019 (16, respectiv 10).
Important de știut: Apelurile la 112 pentru verificarea legalității transporturilor de lemn se fac aleatoriu, de către cetățeni aflați în trafic ori pe marginea drumurilor publice, care transmit numărul auto-vehiculului (cap tractor și/sau remorcă). Din acest punct de vedere cifrele au relevanță mult mai mare decât cea a controalelor sistematice făcute de autorități, în condițiile unui sistem penetrat de mafia lemnului, care află de aceste controale din timp. Mafia lemnului e informată, de cele mai multe ori, de controalele care se fac, de filtre etc., dar nu are de unde să știe, din timp, unde, la ce oră și pentru ce transport solicită cetățenii controlul prin 112.
Pe 14 aprilie 2020, referindu-se la informațiile făcute publice de către cetățeni, Costel Alexe afirma: ”Colegii mei au verificat toate imaginile care au putut fi verificate iar concluzia este una singură: toate aveau avize de însoțire în perfectă legalitate”. ”Afirmațiile făcute de domnul Alexe, comparate cu informațiile oficiale primite de la MAI, ne arată că cei de la Ministerul Mediului au ratat să verifice taman informațiile despre transporturile ilegale de lemn și le-au nimerit doar pe cele legale! Putem crede că e veridică o asemenea situație? Au făcut-o intenționat? Au făcut-o din incompetență crasă? Decideți voi”, întreabă și afirmă retoric Mihai Goțiu, membru în Comisia pentru Ape și Păduri din Senatul României.
În perioada stării de urgență, parlamentarii USR au solicitat suspendarea exploatărilor de lemn tocmai din cauză că verificarea legalității lor era, practic, o misiune imposibilă. Guvernul Orban a refuzat solicitarea USR și a preferat să catalogheze ca fiind ”fake-news” imaginile și filmările din spațiul public care indicau faptul că transporturile de lemn s-au intensificat, chiar dacă numărul avizelor legale scăzuse.