154496 – 07052020 – Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) face apel la președintele României, premier și ministrul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor să realizeze demersuri urgente pentru susținerea transportului rutier de marfă și pentru deblocarea transportului rutier de persoane operat de firmele românești în UE.
Sectorul transporturilor rutiere de marfă și persoane este grav afectat de criza COVID-19, dar și de prevederile legislației naționale și europene cu impact puternic negativ asupra firmelor românești care operează în acest sector.
Firmele românești de transport rutier internațional de mărfuri sunt principalul contribuitor la exportul de servicii al României, cu un total de 5,95 miliarde euro în 2019, iar cea mai mare pondere din această contribuție este generată de cele aproape 60.000 de camioane românești care lucrează în Europa de Vest. O parte din aceste camioane românești lucrează în continuare pentru industria alimentară, farmaceutică, chimică (dezinfectanți, echipamente de protecție etc.), prelucrătoare, și au o contribuție majoră la exportul de servicii al României pentru anul în curs.
Pe baza sondajelor și consultărilor realizate de UNTRR în ultima perioadă, estimăm că vom pierde 30% din operatorii de transport români care nu vor putea supraviețui crizei coronavirus, iar jumătate din firmele rămase care operează transport rutier internațional vor părăsi România înainte de 18 luni, ca urmare a intrării în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1.
Pentru sprijinirea sectorului de transport rutier de marfă și de persoane, UNTRR solicită autorităților române intervenții urgente în următoarele direcții prioritare: Coordonarea României cu celelalte state membre afectate de Pachetul Mobilitate 1, pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi pentru transportatorii români și din alte țări estice și/sau periferice UE. Pachetul mobilitate 1 amenință supraviețuirea transportatorilor români, deja grav afectați de criza COVID-19. Adoptarea Pachetului Mobilitate 1 în forma actuală, afectează profund companiile de transport rutier din România și din alte State Membre UE, distorsionând piața europeană de transport rutier în mod real și ignorând aspectele de mediu, toate acestea cu o seninătate absolută – deghizate sub abordarea socială. UNTRR solicită coordonarea României cu celelalte State Membre afectate în vederea realizării tuturor demersurilor posibile pentru eliminarea celor mai restrictive prevederi ale Pachetului Mobilitate 1, respectiv eliminarea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la fiecare 8 săptămâni, eliminarea aplicării forțate a Regulamentului Roma 1 în sectorul transporturilor rutiere, alături de prevederile restrictive ale legii speciale de aplicare a normelor de detașare la transportul rutier, eliminarea întoarcerii obligatorii a șoferilor la fiecare 3 sau 4 săptămâni și a interdicției de efectuare a repausului săptămânal normal în cabină, precum si a intrarii in vigoare imediate a acestor prevederi. Semnalăm că interdicția de efectuare a perioadei de repaus săptămânal normal în cabină este contrară măsurilor recent adoptate de numeroase State Membre UE de a permite efectuarea repausului săptămânal normal în cabina camionului, în contextul pandemiei COVID-19.
UNTRR alături de asociațiile profesionale din celelalte țări afectate au realizat numeroase demersuri adresate Parlamentului European și Comisiei Europene împotriva adoptării Pachetului Mobilitate 1.
Ministrul român al Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, alături de Miniștrii transporturilor din Bulgaria, Cipru, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta si Polonia au transmis o scrisoare Președinților Parlamentului European și Comisiei Europene, solicitând de urgență suspendarea procesului legislativ privind adoptarea pachetului mobilitate 1, până la încetarea pandemiei și reevaluarea situației sectorului transportului rutier cu privire la posibilitatea punerii în aplicare a dispozițiilor acestuia. Cu toate acestea, faptul că Pachetul Mobilitate 1 merge înainte urmând procesul legislativ de adoptare la nivel european, sub presiunea politică a Alianței Rutiere este cel putin regretabil într-o Europă bazată pe principii de egalitate și integrare economică. Acest fapt ignoră evident realitatea economică cu care se confruntă companiile românești de transport rutier care au fost afectate negativ și se luptă să supraviețuiască.
În prezent, activitatea transportatorilor rutieri români de persoane în trafic internațional este suspendată, fiind permise numai zborurile efectuate de operatorii aerieni prin curse neregulate (charter) pentru transportul lucrătorilor sezonieri din România către alte state. ”Considerăm că așa cum se permite plecarea la lucru cu avion charter și cu autoturism, trebuie să fie permisă și deplasarea cu autocarele, atât pentru a permite celor care au contracte să meargă la lucru și să degreveze presiunea pe bugetul statului, cât și pentru a permite transportatorilor de persoane să organizeze similar cu liniile aeriene tot chartere spre țări precum Germania, Spania, Franța”.
De asemenea, având în vedere incertitudinea creată de prevederile Ordonanței Militare nr.7, UNTRR solicită autorităților române să clarifice faptul că sunt permise transporturile internaționale de persoane operate cu autocare românești către Bulgaria, Grecia, Suedia, Norvegia si Danemarca, având în vedere că aceste țări nu sunt incluse în art. 11 din Ordonanța militara nr.7