154013 – 01042020 – Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) s-a întâlnit cu prim-ministrul Ludovic Orban pentru a discuta despre principalele probleme ale tuturor modurilor de transport și ale transportatorilor rutieri în această perioadă de incertitudine provocată de criza noului coronavirus – COVID-19.
UNTRR consideră că cea mai simplă și efectivă abordare pentru soluționarea situației de criză din acest moment este ”modificarea imediată a prevederilor articolului 4 din Ordonanța militară 4 cu precizarea clară privind faptul că familiile șoferilor profesioniști nu trebuie să intre la izolare până la 14 zile”. ”Doar textul unei noi Ordonanțe militare poate corecta cu adevărat prevederile unei alte ordonanțe militare. S-a dovedit că explicațiile date și transmise în media de premier și de ministrul Transporturilor în cursul zilei de 30 martie, sunt total inutile pentru prefecturile din România, consiliile Locale și pentru DSP”, se aratp într-un comunicat de prsă.
”Constatăm cu regret că în acest moment este o diferență uriașă între ceea ce gândesc cei care emit ordonanțele militare, ceea ce este redactat ca și conținut al acestor ordonanțe militare și ceea ce înțeleg diferitele structuri ale statului să aplice. Practic, asistăm la o decuplare a celor care gândesc aceste ordonanțe de cei care le aplică. Haosul este la un pas. Se filtrează masiv informații și de jos în sus, tocmai ca nimeni să nu pară că a greșit nici când a gândit, nici când a scris și nici când aplică – nimeni nu își asumă recunoașterea unei erori, pentru a putea apoi căuta soluții pentru rezolvarea acestor erori.
Digitalizarea documentelor este absolut necesară, iar existența https://formular.sts.ro ne face să credem că există posibilitatea extinderii acestei practici și la alte formulare, precum cele pe care autoritățile doresc să le completeze șoferii (români) profesioniști de camion la intrare în România. De asemenea, reamintim că Autoritatea Rutieră Română are posibilitatea unor evidențe digitale și solicităm să dezvolte și preluarea documentelor în mod digital pentru a sprijini derularea fără obstacole a activității firmelor de transport marfă și persoane care încă mai funcționează.
UNTRR a solicitat, de asemenea, modificarea imediată a formularului pe care șoferii (români) profesioniști ai autovehiculelor de transport marfă îl completează la intrarea în țară prin includerea unei secțiuni în care să se menționeze meseria, respectiv conducător autovehicul de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, locul de descărcare al mărfurilor, locul de parcare al autovehiculului, adresa de domiciliu a șoferului și menționat clar că familiile șoferilor profesioniști nu sunt obligate să rămână în izolare până la 14 zile după plecarea șoferilor asimptomatici în curse.
UNTRR a mai solicitat digitalizarea formularului DSP în cazul șoferilor profesioniști prin coordonarea bazelor de date de la STS și ARR, iar declarațiile să fie predefinite înainte ca șoferul să ajungă la punctul de frontieră.
În acest moment, procedura la frontierele României pentru șoferii profesioniști este aceea că poliția de frontieră introduce într-un sistem informatic date despre șofer, aceleași pe care le solicită și DSP, după care șoferul coboară din camion și merge la punctul de control de la DSP unde de această dată completează cu pixul pe hârtie formularul cerut de DSP, astfel că timpii de așteptare sunt foarte mari. Autoritățile române ar putea adopta sistemul de bune practici de la poliția de frontieră din Ungaria pentru a reduce timpii de așteptare (controlul șoferului se face strict la camion, poliția de frontieră stă pe o platformă metalică la nivelul cabinei camionului, fără să intre în contact fizic cu documentele șoferilor, ci doar le scanează și verifică automat digital în bazele de date).
UNTRR solicită Guvernului că este absolut necesar să clarifice de urgență aceste aspecte printr-o modificare a Ordonanței Militare nr. 4 sau prin eliminarea articolului 4 din Ordonanță, astfel încât conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 tone să fie excluși de la măsurile de izolare, dacă aceștia nu prezintă simptome asociate noului coronavirus (COVID-19).
În plus, familiile șoferilor profesioniști ar trebui excluse de la măsurile de izolare în timpul șederii și după plecarea în cursă a șoferului asimptomatic.