153655 – 10032020 – Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) cere guvernului măsuri compensatorii financiare și fiscale pentru transportatorii români din cauza epidemiei provocate de COVID – 19. Potrivit estimărilor UNTRR, din cauza măsurilor adoptate în ultima perioadă, transportul rutier internațional de mărfuri efectuat de firmele românești a scăzut, în medie, cu 15%, iar în cazul transportului de persoane, scãderea este de până la 100% în relația cu Italia.
Uniunea Naționalã a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atrage atenția cã firmele de transport rutier din România vor fi grav afectate din cauza epidemiei cu noul coronavirus (COVID – 19).
Astfel, din estimările UNTRR, în cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numărul de pasageri a scãzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este aproximativ 100%. În relația cu Italia, firmele de transport rutier românești de persoane au oprit total activitatea, iar în relațiile cu restul țărilor scãderea este nesemnificativă, volumul fiind comparabil cu perioada similară din anul trecut. În schimb, în cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relații decât Italia) scăderea este de aproximativ 100%.
În ceea ce privește transportul rutier de mãrfuri intern, acesta este neafectat, în timp ce pentru transportul rutier de mărfuri internațional scăderea generală este de aproape 15%, iar unele firme sunt mai afectate cu până la 30%, altele nu sunt afectate deloc.
Transporturile de marfã internațional între Italia și alte țări din UE operat de transportatorii români nu este afectat decât în măsura în care clienții din Italia își reduc volumul de activitate – valabil în anumite cazuri, dar nu generalizat în acest moment.
Transportul de mărfuri internațional dintre Italia și România este în pericol din cauza măsurii de autoizolare a șoferilor care revin din Italia – aceste operațiuni trebuie să includă costul cu imposibilitatea utilizării șoferului 14 zile, iar UNTRR solicită autorităților române revenirea asupra acestei decizii și monitorizarea acestor șoferi, fără a fi puși în autoizolare, se arată într-un comunicat de presă al organizației.
Totodatã, UNTRR solicită Guvernului și măsuri compensatorii financiare și fiscale pentru firmele de transport rutier ai căror șoferi sunt trimiși spre autoizolare și în cazul anulării curselor.
Italia este al doilea partener comercial al României, după Germania, iar 10% din exporturile românești merg în Italia. Pe cale rutieră sunt transportate peste două milioane tone mărfuri (import/export) în relația România – Italia. Între România și Italia se fac aproximativ 120.000 de curse/sens/an pe cale rutieră.
În acest sens, UNTRR solicită Guvernului României să întreprindă demersuri pe lângă Comisia Europeană și Guvernul Italiei în vederea aplicării unei derogări temporare de la interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în autovehicul, conform Reg. (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European și al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziții ale legislației sociale în domeniul transporturilor rutiere. Astfel, șoferii vor fi mai izolați și posibilitatea de a se infecta cu noul coronavirus este mai redusă dacă își efectuează repausul săptămânal normal în autovehicul și nu la hotel.