153544 – 02032020 – Măsurile severe de sancționare a elevilor care comit abateri grave, precum suspendarea participării la ore sau exmatricularea, sunt comune în multe dintre sistemele educaționale ale lumii. Dar astfel de măsuri ridică numeroase probleme, potrivit unui analist OECD care arată că acestea îi afectează mult pe tineri și pot fi înlocuite cu măsuri constructive, prin care să fie înlăturat comportamentul dăunător.
Mark Fuster Rabella, analist în cadrul Directoratului pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), arată că există multe feluri prin care unii elevi se comportă într-o manieră care să le afecteze procesul de învățare atât lor, cât și celorlalți elevi – de la obișnuința de a ajunge târziu la ore la comportament de tip bullying.
În fața unui comportament de tip bullying, chiul sau perturbarea activităților la clasă, școlile răspund adesea prin decizii de suspendare sau de exmatriculare a elevilor, arată autorul. Rațiunea unor astfel de măsuri este că li se dă acelor elevi timp să se gândească la acțiunile lor și să se calmeze, dar li se permite și colegilor să învețe fără a fi perturbați.
Dar astfel de decizii au costuri relevate într-un raport nou al OECD, referitor la sancționarea elevilor.
Studenții care sunt exmatriculați ratează oportunități de învățare, mai ales când sunt excluși permanent din școală. Astfel de practici încurajează, totodată, absenteismul, repetenția și abandonul școlar pentru cei care au primit astfel de sancțiuni dure.
Totodată, unii elevi sunt mai afectați decât alții, îndeosebi cei din zone defavorizate economic și social, suprareprezentați în școli cu un nivel scăzut de siguranță și disciplină,
Responsabilitatea profesorilor
Potrivit analistului OECD, este ușor să fie învinovățiți elevii pentru comportamentul nepotrivit, dar există cazuri când poate profesorul este cel care nu-și face meseria și nu captează atenția copiilor – învățarea nu este doar o activitate cognitivă și cei care învață nu sunt mașini capabile să se concentreze neîntrerupt, arată Marc Fuster Rabella.
Acesta arată că este firesc să li se ceară elevilor să fie respectuoși cu profesorii și colegii lor. Dar, dincolo de acest lucru, datele ultimelor evaluări PISA arată că cele mai bune rezultate sunt obținute când profesorii combină așteptările ridicate cu entuziasmul profesional și cu dorința de a răspunde nevoilor emoționale și motivaționale ale elevilor.
Profesorii care își organizează timpul astfel încât să dezvolte relația cu fiecare elev în parte și își manifestă aprecierea față de aceștia au mai multe șanse să păstreze un comportament adecvat în clasă.
Potrivit autorului, disciplina specifică mediilor pozitive de învățare este dată de balanța dintre felul cum sunt administrate treburile clasei, ca să asigure productivitatea tuturor elevilor, pe de o parte și încurajarea și efortul de înțelegere a elevilor pe de altă parte.
Ce sancțiuni pot fi aplicate elevilor în România
Sancțiunile aplicabile elevilor din România sunt prevăzute de Statutul Elevilor. Ele pot fi observație individuală, mustrare scrisa, retragerea temporara sau definitiva a bursei de merit, a bursei sociale, ”Bani de liceu”, a bursei profesionale, mutarea disciplinara la o clasa paralela din aceeași unitate de învățământ, preavizul de exmatriculare și exmatriculare.
Exmatricularea – eliminarea elevului din unitatea de învăţământ preuniversitar în care acesta a fost înscris, până la sfârşitul anului şcolar – poate fi exmatriculare cu drept de reînscriere, în anul şcolar următor, în aceeaşi unitate de învăţământ şi în acelaşi an de studiu, exmatriculare fără drept de reînscriere în aceeaşi unitate de învăţământ sau exmatriculare din toate unităţile de învăţământ, fără drept de reînscriere, pentru o perioadă de timp. – sursa: Edupedu.ro