Acasă Economie Între 2016 și 2018, întreprinderile mari au fost de două ori mai...

Între 2016 și 2018, întreprinderile mari au fost de două ori mai inovatoare decât IMM-urile (date provizorii INS)

DISTRIBUIȚI
sursa INS

153450 – 24022020 – În perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor inovatoare a crescut cu 4,4 puncte procentuale față de perioada 2014- 2016, arată datele provizorii ale Institutului Național de Statistică*. Inovarea a fost ”mai multă” atât în industrie, cât și în servicii, iar întreprinderile mari au fost de două ori mai inovatoare decât IMM-urile.

Ponderea întreprinderilor inovatoare de produse a fost, în perioada analizată, mai mare cu aproximativ 2,0 puncte procentuale decât ponderea întreprinderilor inovatoare de procese de afaceri și s-a dublat ponderea întreprinderilor care au introdus ”produse noi pe piață” în perioada 2016-2018, comparativ cu perioada 2014-2016.

Ponderea întreprinderilor care au introdus ”produse noi pentru întreprindere” este mai mare cu 6,5 puncte procentuale în perioada analizată față de perioada anterioară. Rezultatele provizorii ale cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri, arată că în perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor care au introdus pe piață produse sau procese de afaceri noi sau substanțial îmbunătățite a fost de 14,6%, ceea ce reprezintă o creștere cu 4,4 puncte procentuale față de perioada 2014-2016.

În perioada analizată, ponderea întreprinderilor inovatoare a crescut față de perioada 2014-2016, atât în sectorul industriei cât și în sectorul serviciilor. În sectorul industriei creșterea a fost de 2,8 puncte procentuale, iar în sectorul serviciilor de 1,6 puncte procentuale.

Întrerinderile mari mai inovatoare decât IMM-urile

În perioada 2016-2018, întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de salariați, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri). Din numărul total de întreprinderi mari, 27,9% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporție de 13,9%. În comparație cu perioada 2014-2016, creșterea ponderii întreprinderilor inovatoare mari a fost de 10,0 puncte procentuale, de la 17,9% la 27,9%, iar IMM-urile inovatoare au avut o creștere cu 4,1 puncte procentuale, de la 9,8% la 13,9%.

Mai multe întreprinderi inovatoare de produse

Din totalul întreprinderilor, 6,4% au fost inovatoare numai de produse noi sau semnificativ îmbunătățite, 4,5% au aplicat numai pentru inovații ale proceselor de afaceri și 3,5% au implementat inovații atât de produse cât și de procese de afaceri. Creșterea ponderii întreprinderilor inovatoare de produse se datorează creșterii ponderii întreprinderilor inovatoare atât de bunuri cât și de servicii. În perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri a fost cu 5,4 puncte procentuale mai mare decât în perioada 2014-2016 (8,0% față de 2,6%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut și ele o creștere de 4,9 puncte procentuale (6,3% față de 1,4%).

Mai multe produse ”noi pe piață” și ”noi pentru întreprindere”

sursa INS

Ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus ”produse noi pe piață”, în total întreprinderi, s-a dublat în perioada 2016-2018 comparativ cu perioada 2014-2016 (2,9% față de 1,4%). Ponderea întreprinderilor care au introdus ”produse noi pentru întreprindere” este de aproximativ 3,5 ori mai mare decât în perioada 2014-2016, respectiv a fost înregistrată o creștere de la 2,6% la 9,1%. Cea mai mare creștere, de la 7,5% la 20,0% a fost înregistrată de către întreprinderile mari, cu cel puțin 250 de salariați.

Inovarea reprezintă un produs sau proces nou sau semnificativ îmbunătățit care diferă semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale întreprinderii și care a fost pus la dispoziția potențialilor utilizatori sub formă de produs sau utilizat de către unitate sub formă de proces.

Întreprinderi inovatoare sunt întreprinderile care au lansat produse și/sau procese de afaceri noi sau semnificativ îmbunătăţite, întreprinderi cu inovaţii nefinalizate sau abandonate şi cele cu activități de cercetare internă sau externă.

Întreprinderile non–inovatoare sunt acele întreprinderi care nu au avut nicio activitate inovatoare în perioada analizată. Având în vedere necesitatea alinierii la cerințele noului manual Oslo și modificările metodologice în calculul indicatorilor privind activitatea inovatoare, comparațiile cu ”valurile” anterioare de anchetă nu mai sunt posibile la unii indicatori, ceea ce va determina o rupere în serie a datelor, menționează INS.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.