153472 – 25022020 – În curând, consumatorii vor fi mai bine informați atunci când aleg pneuri noi pentru autovehiculele lor. Consiliul a adoptat astăzi un regulament privind noile norme de etichetare a pneurilor în legătură cu parametri precum eficiența consumului de combustibil, aderența pe teren umed și zgomotul. Scopul regulamentului este de a spori vizibilitatea etichetelor și de a le oferi consumatorilor mai multe informații pentru a le permite să aleagă pneuri mai sigure, mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil și mai silențioase. Regulamentul mai trebuie să fie adoptat în mod formal de către Parlamentul European.
”Noile etichete reprezintă un avantaj concret pentru consumatorii din întreaga Europă și vor oferi mai multe informații privind eficiența consumului de combustibil, siguranța și zgomotul exterior. Aceste norme vor avea, de asemenea, un impact asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră”, a declarat Tomislav Ćorić, ministrul croat al mediului și energiei și președintele Consiliului.
Regulamentul introduce o serie de modificări importante ale normelor anterioare. Etichetele vor deveni mai vizibile și mai clare pentru consumatori datorită noilor obligații privind modul de afișare a acestora și a eliminării claselor de performanță neutilizate de pe scară. Vor fi adăugate pictograme pentru aderența pe zăpadă și gheață, iar designul etichetei va fi actualizat. Ca orice altă categorie de pneuri, pneurile reșapate sunt, de asemenea, vizate de regulament. Cerințele pentru pneurile reșapate se vor aplica odată ce va fi disponibilă o metodă de testare adecvată pentru măsurarea performanței acestor pneuri. Regulamentul include, de asemenea, dispoziții pentru adăugarea unor parametri privind kilometrajul și abraziunea de îndată ce vor fi disponibile metode de testare adecvate. Se preconizează că acest lucru va ajuta la reducerea cantității de microplastice care ajung în mediu din cauza abraziunii pneurilor.În viitor, pneurile pentru camioane și autobuze vor trebui, de asemenea, să poarte eticheta în cauză.
Sistemul de etichetare a pneurilor are drept scop reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a poluării fonice în sectorul transporturilor și sporirea siguranței rutiere. Acesta le va permite consumatorilor să obțină informații mai relevante și comparabile privind eficiența consumului de combustibil, siguranța și zgomotul și să ia decizii de cumpărare rentabile și ecologice atunci când achiziționează pneuri noi. În principal din cauza rezistenței lor la rulare, o cotă situată între 20-30 % din consumul de combustibil al vehiculelor poate fi pusă pe seama pneurilor. O reducere a rezistenței lor la rulare contribuie așadar la reducerea emisiilor, aducând totodată economii consumatorilor grație unui consum de combustibil mai scăzut.
Regulamentul revizuit a fost propus de Comisie în luna mai 2018. La 13 noiembrie 2019, s-a ajuns la un acord provizoriu între Parlamentul European și Consiliu.
Decizia de astăzi înseamnă adoptarea de către Consiliu a poziției sale în primă lectură. Regulamentul trebuie acum să fie adoptat de Parlamentul European în a doua lectură înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial.