153468 – 25022020 – Agenţia Naţională Antidrog (ANA) continuă implementarea, cu succes, a proiectelor ,,CUM SĂ CREŞTEM SĂNĂTOŞI” și „ABC-UL EMOŢIILOR”, adresate copiilor de grădiniţă şi şcolarilor din clasele pregătitoare, I şi a II-a.
,,CUM SĂ CREŞTEM SĂNĂTOŞI” presupune formarea deprinderilor de viaţă sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică (clasa pregătitoare), punând accent pe importanţa adoptării unui stil de viaţă sănătos (alimentaţie, igienă, mişcare), a comportamentelor sănătoase (fum de ţigară, alcool şi medicamente fără prescripţie medicală), precum şi a modalităţilor de rezolvare fără violenţă a conflictelor şi de luare a deciziilor.
Proiectul ,,Cum să creştem sănătoşi” cuprinde şapte activităţi concepute în concordanţă cu nivelul de dezvoltare socio-emoţională al copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară mică, astfel încât să fie atractive şi uşor de înţeles. Copiii vor învăţa, prin joc, şi activităţi practice (desenat, decupat, scenete etc.), care sunt comportamentele ce îi vor ajuta să se dezvolte sănătos şi cum să se ferească de pericole.
„ABC-UL EMOŢIILOR” este un proiect de formare şi consolidare a abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie în prevenirea consumului de droguri, punând accent pe conştientizarea de sine, pe abilităţile de comunicare asertivă, pe gestionarea emoţiilor neplăcute, pe abilitatea de a face faţă presiunii grupului şi de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă.
Proiectul se adresează copiilor din clasele I şi a II-a şi se centrează pe cinci teme principale: autocunoaştere/valorizare personală, exersarea modalităţilor adecvate de gestionare a emoţiilor neplăcute, abilităţi de comunicare asertivă şi de a face faţă presiunii grupului, adoptarea deciziilor corecte pentru o dezvoltare sănătoasă, importanţa relaţiilor interpersonale.
Prin derularea acestor proiecte la nivel naţional şi în anul şcolar 2019-2020, specialiştii ANA vor urmări prevenirea comportamentelor cu risc pentru sănătate, pentru cel puţin 28.200 de copii cu vârsta între 5 şi 8 ani (preşcolari de grupă mare şi şcolari din clasele pregătitoare, I şi a II-a), creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare a unui număr de 56.400 de părinţi referitor la importanţa factorilor de risc şi de protecţie familiali legaţi de consumul de droguri, precum şi formarea unui număr de 1410 cadre didactice, în vederea implementării proiectului.
În perioada educaţiei timpurii, educaţia pentru sănătate reprezintă una din principalele căi de promovare a cunoştinţelor privind diferite aspecte ale sănătăţii şi, totodată, de formare a atitudinilor si deprinderilor specifice unui stil de viaţă sănătos.
La vârsta preşcolară şi şcolară mică copiii deprind comportamente prin observarea şi imitarea adulţilor şi îşi formează reprezentarea stării de sănătate şi de boală. Pentru perioada învăţământului preşcolar şi debutul în învăţământul şcolar, prevenirea consumului de droguri coincide cu acţiuni de promovare a sănătăţii, încurajând copiii să adopte un stil de viaţă sănătos.