152042 – 17102019 – Autoritatea Europeană a Muncii și-a început activitatea, la 16 octombrie 2019, cu o ceremonie inaugurală și cu prima reuniune a Consiliului său de administrație. Lansarea a avut loc la doi ani după ce președintele Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, anunța ideea înființării unei astfel de autorității în discursul din 2017 privind starea Uniunii adresat Parlamentului European.
În cadrul evenimentului, președintele Juncker a declarat: ”Autoritatea Europeană a Muncii reprezintă piatra de temelie a eforturilor noastre de a face ca normele UE în domeniul muncii să fie corecte, eficace și aplicabile. Nu este de mirare faptul că această autoritate, atât de necesară, a fost înființată într-un timp record. Autoritatea va asigura o mai bună informare a lucrătorilor și a angajatorilor cu privire la drepturile și obligațiile lor și va sprijini autoritățile naționale din domeniul muncii în activitățile lor transfrontaliere. De toate acestea vor beneficia direct milioanele de europeni care locuiesc sau lucrează în alt stat membru, precum și milioanele de întreprinderi care desfășoară activități transfrontaliere în UE. Se face astfel încă un mare pas către o piață europeană a forței de muncă integrată, bazată pe încredere, pe norme fiabile și pe o cooperare eficace. Doresc să le mulțumesc tuturor celor care au muncit – în Parlament, în Consiliu și în Comisie – la crearea acestei autorități, căreia îi urez mult succes”.
Președintele Juncker va participa la ceremonia de deschidere de la Bruxelles alături de prim-ministrul Guvernului Slovaciei, Peter Pellegrini, Bratislava fiind orașul ales de statele membre pentru a găzdui autoritatea. Vor fi, de asemenea, prezenți vicepreședinții Comisiei Valdis Dombrovskis și Maroš Šefčovič, comisarul Marianne Thyssen și alți invitați.
Consiliul de administrație al autorității este format din reprezentanți ai statelor membre, ai Comisiei, ai partenerilor sociali de la nivelul UE, ai Parlamentului European, precum și din observatori din Islanda, Liechtenstein, Norvegia, Elveția și reprezentanți ai altor agenții ale UE din domeniul ocupării forței de muncă și al afacerilor sociale. La 17 octombrie, aceștia vor avea o primă reuniune pentru a adopta deciziile necesare punerii în funcțiune a autorității și pentru a face schimb de opinii cu privire la programul de lucru inițial.
Aproximativ 17,5 milioane de cetățeni europeni locuiesc sau muncesc în prezent în alt stat membru — de două ori mai mult decât cu zece ani în urmă. În același timp, milioane de întreprinderi își desfășoară activitatea la nivel transfrontalier.
UE a elaborat un corpus legislativ substanțial care reglementează diferite aspecte ale mobilității, pe care Comisia Juncker l-a revizuit și îmbunătățit în cursul ultimilor ani. Mai exact, UE a revizuit normele privind detașarea lucrătorilor, consacrând principiul remunerației egale pentru muncă egală în același loc, iar în prezent urmărește să adopte un acord final privind normele revizuite propuse referitoare la coordonarea sistemelor de securitate socială. Pentru a facilita punerea în aplicare a normelor, Comisia a propus înființarea unei noi autorități, ca modalitate de consolidare a cooperării și a schimburilor structurate între autoritățile naționale competente.
Autoritatea Europeană a Muncii are următoarele obiective:
Facilitarea accesului cetățenilor și al întreprinderilor la informații referitoare la drepturile și obligațiile lor;
Înlesnirea cooperării dintre statele membre în ceea ce privește asigurarea respectării legislației Uniunii care intră în domeniul său de aplicare, inclusiv prin facilitarea inspecțiilor comune și concertate și prin combaterea muncii nedeclarate;
Medierea și facilitarea demersurilor pentru soluționarea cazurilor de litigii transfrontaliere.
Activitățile Autorității Europene a Muncii sunt legate de normele privind mobilitatea forței de muncă: libera circulație și detașarea lucrătorilor, coordonarea sistemelor de securitate socială și legislația specifică din sectorul transportului rutier.
Nu vor fi create noi competențe la nivelul Uniunii Europene, statele membre rămânând în totalitate responsabile cu aplicarea normelor privind forța de muncă și securitatea socială. Valoarea adăugată a autorității constă în faptul că aceasta va facilita cooperarea dintre statele membre, va eficientiza structurile existente și va oferi sprijin operațional, asigurând o aplicare mai eficientă a normelor, în beneficiul cetățenilor, al întreprinderilor și al autorităților naționale deopotrivă. Pentru autoritățile naționale în special, Autoritatea Muncii va îmbunătăți cooperarea privind mobilitatea forței de muncă prin asigurarea unei structuri permanente a UE bazate pe ofițerii naționali de legătură detașați de statele membre pe lângă Autoritatea Europeană a Muncii. Totodată, autoritatea va permite gruparea resurselor pentru activități comune, cum ar fi organizarea de inspecții comune sau formarea personalului național pentru a dobândi competențele necesare în instrumentarea cazurilor transfrontaliere.
Comisia Europeană și-a prezentat în martie 2018 propunerea de regulament de instituire a autorității. În februarie 2019, la mai puțin de un an de la propunerea inițială, Parlamentul și Consiliul au ajuns la un acord provizoriu
La 20 iunie 2019, cele două instituții au adoptat oficial propunerea. Autoritatea și-a început activitatea la Bruxelles și va acumula treptat resurse financiare și umane, ajungând până în 2024 la un buget anual de 50 de milioane EUR și la un personal format din 140 de angajați. La 13 iunie, statele membre au convenit ca sediul noii autorități să fie găzduit de Bratislava.