151742 – 18092019 – Guvernul a aprobat înființarea Sistemului Informatic Național pentru Adopție (SINA). Proiectul vine în sprijinul celor care vor să adopte copii și are ca obiectiv general realizarea unui sistem informatic care să continue procesul de simplificare administrativă și de debirocratizare în domeniul protecției copilului și adopției și să faciliteze comunicarea persoanelor interesate cu toate instituțiile cu atribuții în domeniu.
Concret, sistemul informatic va asigura, în timp real, accesul potențialilor adoptatori la informații actualizate cu privire la reglementările, procedurile, standardele și etapele necesare pentru adopția unui copil și va oferi posibilitatea comunicării online cu instituțiile din domeniul protecției copilului și adopției, prin descărcarea și încărcarea de formulare și un serviciu de suport tip helpdesk, sistemul fiind astfel adus la nivelul 4 de sofisticare, din 5 câte există la nivel european.
SINA va permite constituirea unui dosar electronic al copilului, care va cuprinde informații referitoare la toate etapele parcurse de acesta în procesul de adopție, inclusiv cele premergătoare acesteia, de prevenire și protecție specială, precum și monitorizarea post-adopție.
Totodată se va crea un cadru de interoperabilitate cu alte instituții implicate în domeniul adopției și în activitățile premergătoare acesteia, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Justiției.
“Prin Strategia Națională privind Agenda Digitală pentru România 2020, adopția, activitate aflată în coordonarea ANPDCA, se regăsește printre evenimentele de viață pe care România şi-a asumat că le va aduce la nivelul 4 de sofisticare. De altfel şi Programul de Guvernare 2017-2020 conține prevederi exprese cu privire la drepturile copilului, referindu-se la acestea ca și Investiţie în copii, investiţie în viitor”, a transmis ministrul Muncii și Justiției Sociale, Marius Budăi.
Durata de implementare a proiectului este de 36 luni, iar valoarea totală este de 45.970.000 lei. Finanțarea se realizează din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetele Ministerului Muncii și Justiției Sociale și Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale.
Actualul sistem informatic al ANPDCA, “Child Welfare Monitoring and Tracking Information System” este funcțional din 2004 și a fost conceput să acopere numai o parte a atribuțiilor actuale de coordonare a activității specifice domeniului protecției drepturilor copilului, respectiv protecția copilului separat temporar sau definitiv de familie.
De la acea dată, sistemul hardware s-a uzat moral iar pachetul legislativ în domeniul protecției și promovării drepturilor copilului, care a intrat în vigoare în anul 2005, a extins atribuțiile de coordonare ale ANPDCA și la activitatea de prevenire a separării copilului de familie.
În plus, actualul sistemul informatic al ANPDCA nu oferă posibilitatea de conectare cu instituţiile pe care le coordonează și îndrumă metodologic în teritoriu şi nici cu alte autorități ale administrației publice centrale cu care are în comun atribuţii convergente în cadrul aceluiaşi proces.