150906 – 27062019 – Patru din zece elevi din clasele IV-VIII nu fac diferența între semafoarele dedicate autovehiculelor și cele destinate pietonilor, 61,26% crezând că se poate traversa pe culoarea verde a semaforului dedicat mașinilor, iar 71,69% cunosc faptul că traversarea corectă a străzii se face în pas vioi și pe cât posibil în grup, numai pe marcajul pietonal sau în dreptul indicatoarelor ”trecere pentru pietoni”. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului coordonat de Asociația de Psihologie și Siguranță Rutieră “PsihoTrafiQ”, în perioada 27 mai – 11 iunie 2019, pe un eșantion format din 795 de elevi din clasele IV-VIII de la 7 școli din Medgidia.
Totodată, același studiu arată că majoritatea elevilor cunosc principalele indicatoare rutiere adresate lor și principalele reguli de conduită ca pietoni (cum să traverseze strada, cum să procedeze corect atunci când coboară din microbuz, locurile recomandate pentru folosirea patinelor cu rotile, hoverboard-ului, trotinetelor, bicicletelor etc.), însă fac confuzii atunci când sunt întrebați despre indicatoarele rutiere ale autovehiculelor. Studiul relevă că gradul de cunoștințe ale elevilor privind siguranța lor rutieră este de aproximativ 60%.
Numărul accidentelor rutiere fatale din România a înregistrat o ușoară creștere în 2017, față de 2016, ajungând la 98 de cazuri raportate la un milion de locuitori, ceea ce reprezintă dublul mediei UE (49 cazuri) și situează România pe primul loc în Europa, potrivit Comisiei Europene. Multe dintre aceste accidente se petrec în orașe, la trecerile de pieton, unde tot mai mulți pietoni își pierd viața din cauza neatenției șoferilor, care sunt obosiți, nu au o vedere bună, folosesc telefonul mobil la volan sau pur și simplu trecerea nu este foarte bine semnalizată.
Psiholog: “Este nevoie de educație rutieră în școli”
“Este îmbucurător faptul că profesorii pun foarte mare accent pe teme din sfera siguranței rutieră la orele de dirigenție, însă considerăm că aceste cunoștințe teoretice ar trebui să fie completate cu exemple practice, din lumea reală. În același timp, ținând cont de faptul că gradul de cunoștinte privind siguranța rutieră este de doar 58,19%, suntem de părere că educația rutieră ar trebui introdusă în curricula școlară, ca materie de sine stătătoare, și nu doar temă sporadică de discuție în clasă. Dincolo de faptul că majoritatea elevilor cunoșteau indicatoarele rutiere adresate pietonilor, am observat, în urma studiului, că la fel de mulți fac confuzie atunci atunci când văd indicatoarele pentru autovehicule. Șase din zece elevi au afirmat că ar traversa pe culoarea verde a semorului destinat automobilelor, dar în același timp, majoritatea elevilor cunosc locurile recomandate pentru joacă sau pentru folosirea rolelor, trotinetelor sau bicicletelor“, explică prof. univ. dr. Mihaela Rus, președintele Asociației de Psihologie și Siguranță Rutieră “PsihoTrafiQ” și coordonatorul campaniei de responsabilizare socială “Fii responsabil în trafic”.