149354 – 06022019 – Cu ocazia Safer Internet Day, Poliția Română, Microsoft și Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) au organizat un eveniment dedicat prevenirii și combaterii înșelăciunilor cu suport tehnic fals, sfătuind consumatorii români cum să evite asemenea fraude.
Fraudele cu suport tehnic fals sunt infracțiuni cibernetice, prin care persoane ce pretind că oferă suport tehnic în numele unei companii furnizor de tehnologie (de exemplu, Microsoft), escrochează persoane care utilizează dispozitive de tip computer sau laptop.
Victimele sunt abordate sub pretextul nevoii urgente de reparare a unei false probleme tehnice identificate la dispozitivul folosit. Se operează prin rețele globale de call-center și intermediari și se folosesc modalități de abordare diverse: apeluri pe telefon (de regulă fix), pop-up-uri, e-mail, social media și online chat.
Conform unui studiu publicat de Microsoft în septembrie 2018, la nivel mondial, 63% dintre consumatorii de tehnologie au fost vizați de o astfel de acțiune frauduloasă, 1 din 5 persoane au continuat interacțiunea după contactul inițial, iar 1 persoană din 10 a suferit și pagube materiale, în mod direct sau indirect. Lunar, Microsoft primește 11.000 de sesizări privind fraude cu suport tehnic fals venind din toată lumea.
În România a fost semnalat un număr limitat de astfel de cazuri. În majoritatea situațiilor, persoanele vizate de „agresorii” cibernetici au fost contactate pe telefonul fix. Victimele sunt cel mai adesea persoane în vârstă, susceptibile să cadă în plasa scenariilor nereale.
Cei care sună sunt vorbitori de engleză și folosesc în conversație fapte concrete pentru a-și construi un profilul cât mai credibil. Dintre cazurile raportate la noi în țară, Poliția Română apreciază că un procent de 10% au implicat pierderi financiare.
În strategia de combatere a acestor situații de înșelăciune cu suport tehnic fals, prevenția ocupă un loc esențial. Campaniile și evenimentele de informare/conștientizare sunt principalul mijloc prin care pot fi preîntâmpinate escrocheriile cibernetice.
În același timp, pentru a-și proteja consumatorii de aceste atacuri, Microsoft alocă resurse specializate pentru dezvoltarea de instrumente și tehnologii de identificare și blocare a site-urilor frauduloase. În cazul în care deja s-a produs evenimentul, victimele trebuie să sesizeze în cel mai scurt timp organele specializate abilitate, în vederea tragerii la răspundere, la nivel național și internațional.
Câteva sfaturi pentru utilizatorii de tehnologie, pentru a se feri de astfel de înșelăciuni cu suport tehnic fals:
Fiți atenți la orice mesaj de tipul pop-up nesolicitat care apare pe dispozitivul dvs. și care vă avertizează asupra unei posibile probleme tehnice. Ignorați mesajul și cerințele afișate.
Microsoft nu va încerca niciodată în mod proactiv să vă contacteze pentru a vă oferi suport tehnic nesolicitat. Orice tip de comunicare cu Microsoft trebuie sa fie inițiat de dvs.
Evitați acordarea accesului la calculatorul dvs. unei terțe părți. Faceți acest lucru doar dacă sunteți sigur de faptul că persoana este un reprezentant legitim al unei echipe de asistență tehnică al cărei client sunteți deja.
Dacă nu sunteți sigur de faptul că Microsoft încearcă într-adevăr să vă contacteze printr-un apel telefonic, închideți și contactați dvs. Microsoft la adresa Microsoft Answers Desk www.support.microsoft.com.
În cazul în care credeți că ați fost vizat(ă) de o încercare de înșelăciune cu suport tehnic fals, vă rugăm să o raportați la https://www.microsoft.com/en-us/concern/scam, să contactați Poliția la cybercrime@politiaromana.ro și să informați CERT-RO la alerts@cert.ro.