148157 – 18102018 –,,ABC-UL EMOŢIILOR” este un proiect de formare şi consolidare a abilităţilor emoţionale cu rol de factori de protecţie în prevenirea consumului de droguri, punând accent pe conştientizarea de sine, abilităţile de comunicare asertivă, gestionarea emoţiilor negative, abilitatea de a face faţă presiunii grupului şi de adoptare a deciziilor pentru o dezvoltare sănătoasă.
Ca şi proiectul ,,Cum să creştem sănătoşi”, ,,ABC-ul emoţiilor” s-a aflat, în anul şcolar anterior, tot în primul an de implementare la nivel naţional şi a înregistrat o cerere foarte mare în rândul cadrelor didactice şi al copiilor, de asemenea, cu rezultate extraordinare din punctul de vedere al numărului de copii participanţi cu vârste între 7 şi 9 ani – 21633. Acesta a fost derulat de specialiştii ANA în 326 de şcoli, fiind informate 4961 de cadre didactice şi 4563 de părinţi, iar de sesiunile de formare au beneficiat 691 de profesori, care vor aplica în rândul copiilor activităţile proiectului.
Proiectul se adresează copiilor din clasele I si a II-a şi se centrează pe 5 teme principale:
- Autocunoaştere /valorizare personală („Cine sunt eu?”);
- Exersarea modalităţilor adecvate de gestionare a emoţiilor negative („Gestionarea emoţiilor negative”);
- Abilităţi de comunicare asertivă şi de a face faţă presiunii grupului („Cum să spunem NU în situaţii dificile”);
- Adoptarea deciziilor corecte pentru o dezvoltare sănătoasă („Alegeri responsabile”);
- Importanţa relaţiilor interpersonale („Lumea mea”).
Şi în anul şcolar 2018-2019, specialiştii ANA urmăresc, prin derularea acestui proiect la nivel naţional, dezvoltarea emoţională a elevilor din clasele I şi a II-a, în vederea neînceperii sau întârzierii debutului consumului de droguri pentru aproximativ 14.100 de copii, creşterea nivelului de informare, educare şi conştientizare a unui număr de 28.200 de părinţi referitor la importanţa factorilor de risc şi de protecţie familiali legaţi de consumul de droguri, precum şi formarea unui număr de 705 de cadre didactice, în vederea implementării proiectului.
Proiectul se bazează pe modelul inteligenţei emoţionale, dezvoltat de Daniel Goleman. Inteligenţa emoţională din viaţa adultă îşi are originea în dezvoltarea competenţelor emoţionale şi sociale în perioada preşcolară şi şcolară mică, acestea fiind perioade de achiziţii fundamentale în plan emoţional, social şi cognitiv.
Copiii care prezintă deficite la nivelul competenţelor emoţionale şi sociale riscă să dezvolte probleme serioase, atât în timpul copilăriei, a adolescenţei cât şi a vieţii adulte, pe diferite planuri, cum ar fi: sănătatea mentală (anxietate, depresie, tulburări de comportament, delicvenţă juvenilă, consum de alcool şi droguri etc.), dezvoltarea cognitivă (atitudini negative faţă de şcoală, lipsa încrederii în abilitatea de a rezolva sarcinile şcolare şi refuzul acestora), adaptarea şcolară (absenteism, abandon şcolar, dificultăţi în adaptarea la cerinţele mediului şcolar etc.)
În multe cazuri, consumul de droguri compensează incapacitatea de a gestiona, într-un mod mai productiv, sentimentele de tristeţe şi lipsă de speranţă. O deficienţă emoţională gravă are ca rezultat incapacitatea oamenilor de „a percepe” semnificaţia noilor informaţii şi a experienţelor anterioare, ceea ce poate duce la un comportament iresponsabil şi un dezechilibru.