146211 – 09052018 – Deputatul Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, a prezentat în plenul Cemerei Deputaților importanța zilei de 9 mai, care are pentru poporul român o triplă semnificaţie de vibrație națională și europeană: pe lângă Ziua Independenţei proclamată în 1877, românii sărbătoresc victoria Coaliţiei Naţiunilor Unite în cel de-al Doilea Război Mondial în 1945, dar şi Ziua Europei.
Camelia Gavrilă dorește să evidențieze această zi complexă pentru România, dar și pentru Europa,ca fiind ziua în care s-au deschis perspectivele unei alianțe politice, economice și culturale de largă respirație, pentru ca cetățenii să trăiască în pace și siguranță, respectând supremația dreptății, a legității, a suveranității naționale.
„Putem afirma faptul că Uniunea Europeană a reușit să treacă treptat peste barierele economice, sociale, naționale sau internaționale, peste prejudecăți și opinii critice, eurosceptice, mai ales prin perseverență, demersuri raționale, înțelepciune și diplomație, prin programele concepute și implementate, prin analiza și integrarea de modele și bune practici în diferite domenii, prin strategiile educaționale coerente, creative și deseori vizionare.”
Deputatul ieșean, Camelia Gavrilă, prin intermediul declarației politice a prezentat câteva dintre programele concepute și implementate de Uniunea Europeană:
– Strategia Europa 2020 – pune accent pe maximizarea impactului cercetării și inovării în UE;
– Planul de acțiune pentru educația digitală – este inclus în Declarația de la Roma din martie 2017, prin care statele membre au reiterat și subliniat angajamentul de a oferi tinerilor „cea mai bună educație și formare”;
– Competențele cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții – cuprinse în „Cartea albă privind viitorul Europei”, Comisia subliniază că „este probabil ca majoritatea copiilor care încep școala primară astăzi să ajungă să aibă noi tipuri de locuri de muncă, inexistente deocamdată” și că pentru abordarea corectă a acestei situații „vor fi necesare investiții masive în competențe și o regândire majoră a sistemelor de educație și de învățare pe tot parcursul vieții”;
– Programul ERASMUS – dedicat tinerilor, studenților, dar și adulților vizează mobilitatea educațională, cunoașterea și explorarea unor medii educaționale și de formare diferite, modelează competențe, permite schimburi de bune practici, descoperă zone de cunoaștere, de convergență utile pentru studiul teoretic sau practic, pentru înțelegerea unor domenii de cunoaștere și cercetare, dar și în perspectivă culturală, de comunicare și implicare socială a tinerilor, de sensibilizare multiculturală a acestora;
– Consolidarea capacităților de formare profesională, de pregătire academică în învățământul superior, de cercetare și inovare prin cooperarea instituțiilor din țările partenere - este un demers major în spațiul educațional universitar din Uniunea Europeană, susținut prin finanțarea parteneriatelor între instituțiile de învățământ superior și întreprinderi, pentru a reduce distanța dintre mediul academic și cel antreprenorial.
“Dezideratul unei sistem educațional unitar, care să împărtășească aceleași valori europene este încă departe de România, dacă amintim doar câteva elemente critice din Monitorul educației și formării 2017, realizat de Comisia Europeană: probleme în combaterea inegalităților și promovarea incluziunii, cheltuieli modeste pentru educație, mecanismele de direcționare a fondurilor către școlile dezavantajate sunt insuficiente, procent mare al elevilor cu o performanță scăzută în ceea ce privește competențele de bază în cadrul evaluărilor internaționale de tip PISA. La acestea se adaugă dimensiunea practică și aplicativă insuficientă pe parcursul formării profesionale, relevanța curriculei academice în raport cu cerințele de pe piața muncii, dar și dificultatea atragerii cadrelor didactice de înaltă calitate în școlile dezavantajate, salariile acestora, care, deși în creștere, încă sunt nemotivante.”- subliniază deputatul.
Deputatul Camelia Gavrilă atrage atenția că actuala guvernare și Partidul Social Democrat au realizat importante demersuri în educația românească, urmărind treptat și atingerea obiectivelor strategice europene: creșterea salariilor profesorilor, ca factor suplimentar pentru a-i motiva să rămână în domeniu și să performeze, progrese importante în susținerea învățământului dual, creșterea fondului de burse pentru studenți, asigurarea transportului feroviar gratuit sau adoptarea unor programe de formare profesională, precum internship-ul, programe sociale de susținere a tinerilor și pentru evitarea abandonului școlar, revizuiri de curriculum, inițierea și promovarea proiectelor educaționale și europene, investiții în infrastructura educației, în ambele domenii universitar și preuniversitar.
În concluzie, potrivit acesteia, trebuie să ne raportăm la valorile și obiectivele europene, fără a neglija valorile românești, care ne individualizează și ne integrează într-o matrice identitară definitorie pentru națiunea noastră, după cum trebuie să valorificăm și modelul Uniunii Europene, un reper de progres social și economic, de comunicare, un generos spațiu multicultural deschis, echitabil, deplin favorabil pentru evoluția țărilor membre.