145730 – 11042018 – Statisticile preliminare privind siguranța rutieră pentru 2017, publicate de Comisia Europeană, arată, pentru al doilea an consecutiv, o scădere cu circa 2 % a numărului de accidente rutiere mortale înregistrate în UE.
În 2017, 25 300 de persoane și-au pierdut viața în accidente rutiere pe teritoriul UE, cu 300 mai puține decât în 2016 (-2 %) și cu 6 200 mai puține decât în 2010 (-20 %). Deși tendința este încurajatoare, de acum îndeplinirea obiectivului UE de reducere la jumătate a numărului de accidente rutiere mortale între 2010 și 2020 va fi foarte dificilă. În plus, se estimează că alte 135 000 de persoane au suferit accidente grave anul trecut, printre care o proporție însemnată de participanți la trafic vulnerabili, cum ar fi pietonii, cicliștii și motocicliștii.
A continuat să scadă, în 2017, și decalajul de performanță dintre statele membre, doar două state membre înregistrând o rată a accidentelor mortale mai mare de 80 de decese la un milion de locuitori (România și Bulgaria).
Accidentele rutiere mortale și vătămările cauzate de accidente rutiere le afectează nu doar pe victime, ci și întreaga societate, costurile socioeconomice estimate ridicându-se la 120 de miliarde de euro pe an. Toate aceste constatări semnalează necesitatea unor eforturi reînnoite din partea tuturor actorilor implicați pentru a spori siguranța pe drumurile europene. În timp ce autoritățile naționale și locale sunt responsabile cu majoritatea acțiunilor de zi cu zi, cum ar fi cele de asigurare a aplicării legii și de sensibilizare, Comisia lucrează în prezent la o serie de măsuri concrete menite să stimuleze realizarea unor progrese suplimentare. Astfel de măsuri ar reprezenta încă un pas în direcția concretizării unei Europe care le oferă cetățenilor săi protecție, conform viziunii președintelui Juncker.
Comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc, a declarat: „25.300 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile noastre în ultimul an și multe altele au suferit vătămări grave care le vor afecta pe viață. În spatele acestor cifre se ascund tot atâtea povești de doliu și durere. Siguranța rutieră este, fără doar și poate, o responsabilitate partajată cu statele membre, însă eu sunt convinsă că UE poate face mai mult pentru a-i proteja mai bine pe cetățenii europeni. Comisia lucrează în prezent la o serie de măsuri concrete, pe care intenționăm să le anunțăm în săptămânile ce urmează. Ambiția este clară: să salvăm mai multe vieți pe drumurile noastre.”
Drumurile europene sunt și în 2017 de departe cele mai sigure drumuri din lume, cu o medie de 49 de accidente mortale la un milion de locuitori. În cadrul UE, Suedia (25 de decese la un milion de locuitori), Regatul Unit (27), Țările de Jos (31) și Danemarca (32) au raportat cele mai scăzute cifre în 2017. Estonia și Slovenia au raportat cea mai mare scădere a numărului de accidente mortale față de anul 2016, de -32 % și, respectiv, -20 %.
Pornind de la declarația ministerială privind siguranța rutieră din martie 2017, Comisia lucrează în prezent la un nou cadru privind siguranța rutieră pentru perioada 2020-2030, alături de o serie de măsuri concrete care vor contribui la îmbunătățirea siguranței pe drumurile europene. Acest demers ar putea include și o revizuire a normelor europene privind siguranța vehiculelor și privind gestionarea siguranței infrastructurii, precum și o inițiativă ce ar viza să asigure o tranziție fără riscuri către o mobilitate cooperativă, conectată și autonomă.