148940 – 06122017 – Impozitele încasate de stat de la posesorii de autoturisme și motociclete ar putea scădea considerabil, în special în cazul vehiculelor cu o capacitate cilindrică mare. Reducerea impozitelor auto este propusă într-un proiect de act normativ înregistrat de curând la Senat pentru dezbatere. Astfel, inițiatorii sunt de părere că scăderea nivelului impozitării mașinilor îi va convinge pe români să nu mai apeleze la soluțiile alternative de înmatriculare. Un plus va fi și pentru perspectiva asigurărilor de mașini, arată inițiatorii proiectului, întrucât procesul de recuperare a daunelor e mult mai dificil când sunt implicate autoturisme care nu sunt înmatriculate la
Potrivit Avocatnet.ro, propunerea legislativă privind modificarea alin. (2) al art. 470 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, recent înregistrată la Senat pentru dezbatere, propune reducerea impozitelor pe care românii le plătesc statului pentru deținerea unei mașini sau motociclete. Pentru a se putea aplica, proiectul de lege are nevoie de votul Parlamentului, de promulgare prin decret prezidențial și de publicare în Monitorul Oficial.
Concret, proiectul de act normativ prevede reducerea impozitelor auto, în special a celor plătite de posesorii de autovehicule cu capacitate cilindrică mare. În esență, propunerea legislativă ar modifica modul de calcul al impozitului pe mijloacele de transport, și anume impozitul s-ar calcula prin înmulțirea numărului de centrimetri cubi ai autovehiculului cu o valoare specifică fiecărei limite a capacității cilindrice (până la 2.000 cm3, peste 2.001 cm3 etc). În prezent, impozitul se calculează prin înmulțirea fiecărei grupe de 200 cm3 sau fracțiune din aceasta cu valoarea corespunzătoare clasei de capacitate cilindrică (până la 1.600 cm3, între 1.601 și 2.000 cm3 etc).
În general, după adoptarea aceastei propuneri, valoarea impozitelor auto ar urma să scadă, dar există și o excepție. Este vorba de impozitul pentru autoturismele cu o capacitate cilindrică de până la 1.600 de cm3, care ar urma să crească, dar, pentru că vorbim de valori mici ale impozitului, nu va afecta în mod deosebit posesorii de astfel de mașini. În schimb, impozitul pentru mașinile cu capacitate cilindrică mare se va reduce drastic. De exemplu, pentru un autoturism cu capacitatea cilindrică de 3.600 de cm3, impozitul se va reduce de la 5.220 de lei la 432 de lei. Mai multe exemple găsiți în tabelul de mai jos:
Proiectul legislativ aduce, pe lângă modificarea impozitelor, și reducerea numărului claselor de autovehicule supuse impozitării. Astfel, vehiculele înmatriculate vor fi grupate în următoarele categorii:
motociclete, tricicluri, cvadricicluri;
autoturisme cu capacitatea cilindrică de până la 2.000 cm3 inclusiv;
autoturisme cu capacitatea cilindrică de peste 2.001 cm3;
autobuze, autocare, microbuze;
alte vehicule cu tracțiune mecanică cu masa totală maximă autorizată de până la 12 tone, inclusiv;
tractoare înmatriculate.
În prezent, autovehiculele sunt grupate în nu mai puțin de nouă astfel de categorii.
Inițiatorii propunerii sunt de părere că menținerea unui nivel ridicat al impozitării auto în România “va încuraja, în continuare, căutarea unor soluții alternative de înmatriculare, în alte țări membre ale Uniunii Europene, care vor genera, ca și până acum, o diminuare a impozitelor colectate și, foarte important, probleme majore în traficul cotidian”, iar din perspectiva asigurărilor, “procedura de recuperare a daunelor produse cu autovehicule înmatriculate în alt stat este mult mai anevoioasă decât în cazul accidentelor în care sunt implicate doar autoturisme înmatriculate în România, aceasta în cazul ideal în care utilizatorul vehiculului are încheiată o asigurare de răspundere civilă”.