148670 – 20112017 – Noul proiect de Cod Administrativ propus de PSD distruge eforturile din ultimii 15 ani de a aduce integritate și performanță în administrația publică. Noile reglementări au același scop ca modificările din legile justiției – slăbirea luptei anti-corupție – de data aceasta prin slăbirea regimului incompatibilităților, relaxarea criteriilor de integritate, diminuarea răspunderii decidenților politici, politizarea funcțiilor publice, se arată într-un comunicat de presă al USR.
Iată ce ne aduce, printre multe altele, proiectul de Cod Administrativ:
Super miniștri
La condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului, nu mai apare interdicția de a ocupa orice funcție publică timp de 3 ani de la încetarea mandatului în urma constatării unei incompatibilități.
Se omite cazul de încetare a mandatului de ministru din motive legate de caracterul ilicit al averii, așa cum este stipulat în legislația actuală.
Se elimină controlul cu privire la oportunitatea emiterii actelor administrative din partea altor autorități, incluzând aici și instanțele de judecată (aprecierea necesității și oportunitatea emiterii actelor administrative ale Guvernului aparține exclusiv membrilor Guvernului).
Se diminuează răspunderea juridică a ministrului învestit cu autoritatea de a emite acte administrative și transferul acesteia în principal personalului care fundamentează tehnic și legal actul, respectiv îl avizează.
Super prefecți
Funcțiile de prefect și de subprefect devin funcții de demnitate publică, asimilate funcțiilor de secretar de Stat, respectiv de subsecretar de Stat (în legislația actuală prefecții sunt înalți funcționari publici).
Sunt asimilați membrilor Guvernului atât din perspectiva condițiilor necesare pentru a putea fi numiți în funcție, cât și din perspectiva regimului privind incompatibilitățile și conflictul de interese și regimul răspunderii juridice pentru actele administrative emise.
Prefectul poate fi membru de partid și poate avea scutire de la formarea profesională de specialitate.Această soluție este în contradicție cu recomandările proiectelor anterioare pentru îmbunătățirea performanței prefecților din România în contextul integrării în Uniunea Europeană.
Funcționarii publici – tehnicieni subordonați politic
Se schimbă fundamental statutul funcționarului public, transformându-l într-un tehnician care găsește argumente ”tehnice” pentru deciziile primarilor și miniștrilor.
Se prevăd răspunderi suplimentare pentru actele administrative emise. Prerogativele de putere publică devin niște activități impersonale, exercitate ”de către autorități și instituții publice”, și nu de către funcționarii publici.Funcționarii publici pot fi membri ai partidelor politice.
În sfera incompatibilităților, apare enumerarea limitativă a activităților pe care funcționarii publici nu le pot desfășura în mediul privat în locul interdicției generale anterioare.
”Acest Cod reprezintă ultimul cui din sicriul pe care PSD îl pregătește pentru întregul cadru instituțional și administrativ al României. După bâlbâielile din Codul Fiscal, după atacul direct asupra justiției, după raportul pe MCV al Comisiei Europene care confirmă încă o dată dezastrul guvernării PSD/ALDE, acest Cod continuă un proces de capturare a statului și de subordonare unor interese politice. Acest Cod dovedește că această alianță a distrugerii nu are nicio legătură cu votul care a adus-o la putere. Alianța PSD/ALDE nu a înțeles încă diferența între politicile pe care le propune, cu al căror eșec am început să ne obișnuim, și regulile pe care trebuie toți să le respectăm, indiferent de culoarea politică sau de tentațiile pe care puterea le oferă”, a declarat senatorul Florina Presadă.
USR consideră că acest cod este începutul unui cutremur instituțional care, deși nu este vizibil, va face mai multe victime decât o face lipsa de viziune și de consistență a unor politici concepute doar pentru a aduce mai mulți bani unui grup infracțional cu pretenții de clasă politică