146887 – 27072017 – Pe site-ul Ministerului Sănătății, a apărut recent, pentru dezbatere publică, un proiect de Ordin cu un titlu pe cât de lung, pe atât de neinteligibil: ”Proiectul de Ordin pentru aprobarea Normelor privind procedura de raportare cu privire la ingrediente şi emisii ale produselor din tutun și produselor conexe, pentru înfiinţarea Comitetului consultativ naţional pentru produsele din tutun şi produsele conexe şi pentru aprobarea Regulamentului de constituire și funcționare a acestuia„.Potrivit poziției JTI Romania, transmisă Ministerului și semnată de Gilda Lazăr, ”proiectul este menit să genereze birocrație nejustificată și să instituie încă un comitet inutil”. Conform Directivei tutunului și legii de transpunere, raportarea se face electronic, către Comisia Europeană, pe un portal european la care autoritățile statelor membre au acces direct. Însă, MS dorește ca producătorii și importatorii să îi raporteze…ce au raportat deja la UE. Aceasta pentru a justifica înființarea noului ”Comitet consultativ”, format din ”experți” slectați netransparent, inclusiv din rândul ONG-urilor, și plătiți, evident, din fonduri publice.
Comitetul se subordonează Direcției de sănătate publică și, conform atribuțiilor, propune acte normative, precum și cuantumul și procedura de percepere a unor tarife, administrează informațiile din Registrul național de date, informează Inspecția Sanitară de stat dacă identifică încălcări ale Legii 201/2016 etc. JTI consideră că, dată fiind subordonarea și atribuțiile acestuia, precum și accesul la date și informații confidențiale, natura comitetului depășește sfera consultativă, exercitând prerogative de putere publică, motiv pentru care numirea membrilor săi ar trebui să respecte Legea 188/1999 privind statutul funcționarilor publici. În plus, noul comitet dublează mare parte din activitatea altuia: ”Comitetului interministerial pentru coordonarea politicilor și acțiunilor aferente produselor din tutun și produselor conexe”, instituit prin Hotărârea de Guvern nr. 776/2015 și aflat tot în coordonarea Ministerului Sănătății.
Mare parte din textul proiectului de ordin este dedicat „conflictului de interese”, cu limitare exclusivă la existența unor raporturi cu industria tutunului. Membrii comitetului, care ar trebui să fie neutri, date fiind atribuțiile lor în procesul de reglementare, nu sunt însă obligați să-și declare interesele ”conexe”, adică în raport cu industria farmaceutică producătoare de plasturi cu nicotină sau medicamente anti-fumat, cu entități beneficiare ale taxei de viciu sau cu organizații neguvernamentale antitutun finanțate din afara țării.
O recentă modificare a Codului Penal înlocuiește ”conflictul de interese” cu ”folosirea funcției pentru favorizarea unor persoane”. Cei favorizați în acest caz ar fi deci chiar membrii comitetului, remunerați din tarifele instituite pentru producătorii de tutun, din taxa pe viciu, din finanțările Fundației Bloomberg antitutun, ai OMS, ai altor ”comitete și comiții”, se arată într-un comunit remis PROMPT MEDIA. – PROMPT MEDIA