147996 – 151212016 – In contextul cresterii numarului de colete expediate de sarbatori, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) ii sfatuieste pe utilizatorii care doresc sa trimita bunuri de valoare in tara (telefoane, aparate foto etc.) sa opteze pentru un serviciu de trimitere cu valoare declarata, chiar daca acesta presupune costuri mai mari de expediere. Declararea valorii coletelor este singura modalitate prin care utilizatorii pot fi despagubiti corespunzator, in raport cu suma declarata, in caz de pierdere, furt sau distrugere totala/partiala ori deteriorare a coletului pe parcursul livrarii acestuia catre destinatar.
Serviciul de trimitere cu valoare declarata
Serviciul de trimitere cu valoare declarata este taxat suplimentar fata de alte tipuri de servicii postale, cu sume care reprezinta, adesea, un procent din valoarea declarata a bunului expediat. In schimb, el functioneaza ca o asigurare a intregii valori declarate a coletului in caz de pierdere, furt, distrugere ori deteriorare, spre deosebire de alte tipuri de servicii postale interne care nu includ o astfel de facilitate si pentru care furnizorii sunt obligati prin lege sa acorde o despagubire ce reprezinta de 10 ori tariful serviciului.
Atentie! Daca utilizatorul declara o valoare a coletului mai mica decat cea reala, despagubirea va fi calculata in raport cu nivelul valorii declarate.
Bine de stiut
– serviciul cu valoare declarata nu este oferit implicit de furnizor, ci la cererea expeditorului;
– daca furnizorul iti pune la dispozitie o aplicatie online de completare a documentelor de transport, verifica daca aplicatia ofera si optiunea de asigurare a coletului;
– verifica daca documentul de transport inmanat de curier la preluarea coletului reflecta cerintele/conditiile de livrare solicitate;
– furnizorii de servicii postale nu au obligatia de a oferi acest serviciu, este deci posibil ca unii dintre ei sa nu o faca;
– aceste reguli se aplica exclusiv trimiterilor postale interne, respectiv acelor trimiteri expediate de pe teritoriul Romaniei catre o adresa situata pe acest teritoriu;
– in functie de oferta furnizorului de servicii postale, serviciul cu valoare declarata poate fi utilizat inclusiv pentru trimiterile postale care fac obiectul serviciului contra ramburs, caz in care utilizatorii vor fi despagubiti cu suma ce reprezinta valoarea declarata.
Ce, cum si unde reclami
In caz de pierdere, furt, distrugere (totala sau partiala) sau deteriorare a bunului expediat, trebuie sa te adresezi mai intai furnizorului, care are obligatia sa iti solutioneze reclamatia conform contractului incheiat cu tine sau Conditiilor sale generale privind furnizarea serviciilor postale, cu respectarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 13/2013.
Daca reclamatia nu a fost solutionata amiabil sau nu ai primit un raspuns in maxim 3 luni, te poti adresa ANCOM, cu dovada indeplinirii procedurii reclamatiei prealabile, urmand pasii descrisi aici. ANCOM nu poate insa stabili cuantumul despagubirilor si nici obliga furnizorul la plata acestora, astfel de competente revenind instantelor de judecata. – PROMPT MEDIA