147479 – 14112016 – În România, FACIAS a acționat în judecată instituțiile statului responsabile pentru lipsa de interes manifestată în privința despăgubirii românilor care dețin autoturisme pe care Volkswagen a instalat în mod ilegal softuri care permit manipularea testelor privind stabilirea standardelor de emisii aplicabile.
Prin această acțiune, FACIAS a solicitat justiției să oblige instituțiile statului să ia măsuri pentru protecția consumatorilor și pentru protejarea mediului înconjurător.
Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) atrage atenția că în tot mai multe state se iau măsuri pentru combaterea prejudiciilor cauzate de grupul Volkswagen. Scandalul Volkswagen a determinat controale asupra întregii industrii auto internaționale și a avut ca efect inspecții guvernamentale la nivel mondial. Pe întreg mapamondul guvernele, instituțiile de protecție a consumatorilor și asociațiile de protecția mediului au reacționat efectuând anchete și lansând acțiuni în justiție pentru recuperarea prejudiciilor create.
În Irlanda proprietarii de mașini s-au constituit în grupuri și au demarat o serie de procese împotriva producătorului german, reclamând în special faptul că acesta nu a furnizat suficiente dovezi și informații proprietarilor.
Asociația belgiană de protecție a consumatorilor Test-Achats a deschis acțiuni colective împotriva grupului Volkswagen și a importatorului D’Ieteren Auto. Procesele au ca scop obținerea de compensații pentru prejudiciile aduse consumatorilor. Asociația a decis să susțină și cauzele individuale, ținând cont că în Belgia acțiunea colectivă este acceptată doar pentru vehiculele achiziționate după 1 septembrie 2014, data intrării în vigoare a legii privind acțiunile colective. În prezent, aproxaimativ 10.000 de consumatori belgieni au initiat o acțiunea colectivă prin inermediul Test-Achats impotriva grupului Volkswagen.
În Franța, deși unele reclamații împotriva Volkswagen au fost respinse, sute de clienți s-au constituit parte civilă în procesele împotriva producătorului german. În prezent clienții prejudiciați așteaptă încrezători rezultatele evaluărilor efectuate asupra vehiculelor care vor avea consecințe importante asupra formării opiniei judecătorilor. Demersurile sunt susținute de Asociația Consumatorilor care a primit numeroase plângeri din partea clienților prejudiciați.
În Italia Autoritatea pentru concurență a amendat grupul auto german cu 5 milioane de euro. Amenda a fost aplicată din cauza faptului că în reclame, consumatorii au fost informați greșit cu privire la nivelul de poluare al vehiculelor diesel, informează agenția DPA, citată de Agerpres. Amenda reprezintă nivelul maxim care poate fi impus în astfel de circumstanțe, iar decizia a fost contestată în instanță, procesul fiind încă pe rol.
Guvernul britanic a lansat un atac dur asupra Grupului Volkswagen pentru scandalul emisiilor trucate, atât pentru frauda inițială, cât și pentru eforturile ulterioare de a mușamaliza efectele acesteia. În urma finalizării raportulului special al Comisiei pentru transport, înființată pentru a gestiona această problemă, guvernul britanic a concluzionat că răspunsul reprezentanțiilor Volkswagen este „inacceptabil”, precizând că nu vor tolera un astfel de tratament pentru consumatorii din Marea Britanie și că proprietarii de vehicule trebuie să fie recompensați pentru daunele create.
”Autoritățile de urmărire penală din toată Europa s-au reunit pentru a discuta și coordona investigațiile. Oficialii care au făcut parte din aceste foruri de coordonare trebuie să continue să monitorizeze progresul acestor investigații Acesta este un domeniu complex iar frauda Grupului Volkswagen cel mai probabil a avut loc în diferite jurisdicții. Înţelegem că investigațiile din Germania impun revizuirea și evaluarea unor cantități mari de material. Dorim să ne asiguram că Volkswagen va suporta consecințe juridice adecvate pentru manipularea sa de teste de emisii și credem că, în continuare, se vor lua în considerare cele mai bune formule pentru a face acest lucru. Nu ne-am exclus deschiderea propriei noastr eanchete”e precizează în mesajul oficial al guvernanților britanici citat de Autokar.co.uk
În Spania justiția s-a autosesizat, iar în luna iulie a sacestui an a fost prezentat un rechizitoriu privind posibila infracțiune de fraudă derulată chiar pe teritoriul țării, în fabricile locale (Catalonia și Navarra), unde sunt produse autoturisme Volkswagen, acțiune ce ar aduce prejudicii atât consumatorilor, cât și angajaților spanioli.
În SUA în urma acordului de despăgubire aprobat de instanțele americane, Volkswagen a fost obligat să cheltuie 10 miliarde de dolari pentru despăgubirea proprietarilor de mașini afectate (care pot primi între 5000 și 10 000 de dolari la răscumpărarea mașinii) plus o amendă de 4,7 miliarde de dolari pentru daunele de mediu.
În Coreeea de Sud, după efectuarea unei anchete de proporții, autoritățile au oprit vânzarea a 80 de modele Volkswagen și au impus o amendă de peste 10 milioane de lire grupului german, acuzat că a falsificat documente referitoare la testele de emisii.
În Canada Volkswagen se confruntă deja cu numeroase procese pe rol și negociază în prezent o înțelegere cu proprietarii de autoturisme afectate de scandalul emisiilor.
Comisia pentru Concurență și Protecția Consumatorilor din Australia (ACCC) a dat în judecată reprezentanții grupului german reproșând că 57 000 de automobile dotate cu softul de manipulare a emisiilor au fost vândute în ultimii 5 ani în Australia. Comisia solicită Volkswagen să plătească penalizări financiare, să ceară public scuze pentru lipsa de conduită și să emită materiale de publicitate corectoare în legătură cu acțiunile sale. De asemenea, o firmă de avocatură australiană a lansat o acțiune comună, în numele a peste 90 000 de proprietari, pentru cererea de despăgubiri.
Amintim că în România încă nu a fost dat publicității raportul comisiei înființate în urmă cu un an cu scopul de a investiga această problemă. De altfel, nu știm dacă acest raport a fost finalizat, deoarece în răspunsurile primite de FACIAS acest raport a fost ca si inexistent.
În concluzie, deși nu este parte la contractele dintre proprietarii de vehicule și dealerii Volkswagen și ținând cont că au fost încălcate o serie de reglementări europene și naționale, statul prin instituțiile sale abilitate trebuie să vină în sprijinul clienților Volkswagen. Nu în ultimul rând, se pot solicita fonduri pentru a compensa emisiile în exces ale motoarelor diesel și pentru a stimula comercializarea autoturismelor ecologice, așa cum s-a întâmplat în SUA.
În România, deși numărul de mașini dotate cu tehnici de manipulare a emisiilor depășește cifra de 50 000 de bucăți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor nu a inițiat niciun demers în ceea ce privește sprijinirea consumatorilor români.
FACIAS este singura care a acționat în instanță instituțiile statului pentru a le obliga să ia măsuri de sprijinire a consumatorilor români și de reparare a efectelor asupra mediului. – PROMPT MEDIA