147038 – 20102016 – “Serviciul de portabilitate este unul dintre proiectele de succes ale Autorității, iar acest lucru s-a văzut încă de la lansarea din 2008, numărul utilizatorilor care au ales să-și porteze numărul de telefon crescând în mod constant. În cei opt ani de la lansare, peste 3,3 milioane de numere de telefon şi-au schimbat reţeaua, dar nu şi posesorul. Utilizatorii au putut beneficia astfel de cele mai bune oferte pentru necesitățile lor, având totodată la dispoziție un instrument de negociere în relația cu operatorii, aceștia promovând, la rândul lor, oferte din ce în ce mai competitive”, a declarat Cătălin Marinescu, președintele ANCOM.
Din 21 octombrie 2008 când a fost lansat acest serviciu și până la jumătatea lunii octombrie 2016 au fost portate 3.314.726 de numere, dintre care 2.679.104 sunt numere de telefonie mobilă şi 635.622 sunt numere de telefonie fixă.
Românii care au ales un alt operator, dar şi-au păstrat numărul de telefon, au fost tot mai numeroşi an de an: dacă în 2008 au fost realizate 15.681 de portări, în 2009 au fost 180.239 de portări, în 2010 numărul lor a fost de 221.219, în anul 2011 a ajuns până la 260.256, în anul 2012 s-au înregistrat 255.893 de portări, 274.137 de numere s-au portat în 2013, iar în anii 2014 și 2015 creșterea a fost semnificativă: 564.648 de portări, respectiv 844.477. De la începutul acestui an și până în prezent au fost portate 698.176 de numere de telefon.
Furnizorii care au primit clienți prin portare
În segmentul telefoniei mobile, RCS&RDS este furnizorul cu cele mai multe numere primite prin portare (870.768), fiind urmat de Vodafone cu 685.989 numere, Orange cu 637.444 numere, Telekom Romania Mobile Communications cu 445.103 numere și Telekom Romania Communications cu 38.993 de numere de telefonie mobilă portate.
Direcția de migrare a utilizatorilor români se menține și în ceea ce privește telefonia fixă, RCS&RDS conducând cu 171.036 de numere portate, urmat de Vodafone cu 149.649 de numere, UPC cu 132.715 de numere, Orange cu 123.971 de numere și Telekom Romania Communications cu 24.961 de numere de telefonie fixă primite din alte rețele prin portare.
Cele mai multe cereri de portare a numărului fix s-au înregistrat în Bucureşti și județul Ilfov (191.827 de numere), capitala fiind urmată de judeţul Cluj cu 36.382 de numere portate, Timiş (31.288), Prahova (28.842) şi Galaţi (24.527).
Numere portate în 2016
De la 1 ianuarie 2016 și până la jumătatea lunii octombrie s-au portat 698.176 de numere de telefon, dintre care 651.570 au fost numere de telefonie mobilă și 46.606 numere de telefonie fixă. Media portărilor lunare ale anului în curs a fost de 73.282 numere portate, iar cele mai multe portări de anul acesta au avut loc în ianuarie (79.024 de numere).
Din numărul total de 651.570 de portări realizate până la jumătatea lunii octombrie 2016, aproape 51% sunt numere de telefon pe bază de abonament.
Furnizorii care au primit clienți prin portare în 2016
Pe segmentul telefoniei mobile, în 2016 RCS&RDS este operatorul cu cele mai multe numere primite în reţea prin portare – 308.777 numere, urmat de Vodafone cu 134.069 de numere, Orange cu 140.253 de numere, Telekom Romania Mobile Communications cu 50.194 de numere şi Telekom Romania Communications cu 18.250 de numereportate.
În ceea ce privește numerele de telefonie fixă, situația este asemănătoare. RCS&RDS a primit 16.731 numere de telefon, fiind urmat de Orange (12.000 de numere), UPC cu 8.549 de numere, Vodafone (4.504 numere) și Telekom Romania Communications (2.172 de numere portate).
Din punct de vedere geografic, cele mai multe portări de numere de telefonie fixă au avut loc în Bucureşti (13.880 numere), fiind urmat de județele Timiș (3.148 numere), Dolj (2.475 numere), Argeș (2.367 numere) și Cluj (2.171 numere).
Reclamații și sesizări
ANCOM a primit în anul 2016 un număr de 163 de sesizări de la utilizatori cu privire la desfăşurarea procesului de portare, principalele probleme sesizate vizând anumite disfuncționalităţi apărute în cadrul procesului de portare, cum ar fi prelungirea termenelor de portare sau nesincronizarea informațiilor privind identificarea utilizatorilor. O mare parte dintre utilizatorii care s-au adresat ANCOM au solicitat informații suplimentare privind stadiul procesului de portare. – PROMPT MEDIA