146131 – 08092016 – Potrivit Raportului de date statistice privind serviciile postale pentru anul 2015 publicat de ANCOM, anul trecut traficul postal total a continuat tendinta de crestere moderata din ultimii ani, depasind valoarea de 657 milioane de trimiteri, cu 5% mai mare decat cea aferenta anului 2014.
Din traficul postal total de 657 de milioane de trimiteri postale, 600 au fost trimiteri postale interne, reprezentand 91,44% din traficul postal total, iar 56 de milioane au fost trimiteri postale internationale, reprezentand 8,56% din traficul postal total. Primii zece furnizori de volum mare din intreaga piata au procesat peste 631 de milioane de trimiteri (96,05%), iar restul furnizorilor aproape 26 de milioane de trimiteri (3,95%).
Din cele peste 657 de milioane de trimiteri postale procesate in anul 2015, aproximativ 74% au fost trimiteri din posta de scrisori (487 de milioane), 19% colete (127 de milioane), 1,8% trimiteri Express (12 milioane), restul de aproximativ 5% fiind trimiteri tip publicitate prin posta (22 de milioane), mandate postale (aproximativ 8 milioane), respectiv corespondenta si imprimate de peste 2 kg (1 milion).
Evolutia comertului electronic a fost unul dintre factorii care au determinat cresteri ale traficului de colete atat la nivel national (+70,47%, de la aproximativ 55 de milioane la 74 de milioane), cat si catre destinatii internationale (+395%, de la 6 milioane la 32 de milioane colete). Per total, numarul de trimiteri internationale a crescut cu 85%, atingand valoarea de 56 de milioane.
Raportand valorile traficului postal total aferent anului 2015 (657 de milioane de trimiteri postale) la populatia Romaniei, rezulta o medie de 33,75 de trimiteri postale pentru fiecare locuitor, cresterea fiind de aproape 6,30% fata de anul 2014.
Reclamatii privind serviciile postale
In anul 2015 au fost inregistrate 302.236 de reclamatii privind serviciile postale, din care 16% s-au dovedit a fi intemeiate. Un numar de 21.660 de reclamatii au fost solutionate cu acordare de despagubiri in valoare totala de 4.730.212 lei. Raportand numarul total de trimiteri postale la numarul de reclamatii primite, se observa ca in anul 2015 a existat o reclamatie la 2.175 de trimiteri postale, o reclamatie intemeiata la 13.425 de trimiteri postale si ca, in medie, din aproximativ opt reclamatii intemeiate, trei s-au solutionat prin acordarea de despagubiri.
Valoarea totala a pietei serviciilor postale in anul 2015 a fost de 2,40 miliarde lei, in crestere cu 4,43% fata de anul 2014, primii 10 furnizori din punct de vedere al veniturilor realizate din servicii postale in anul 2015 realizand aproape 86% din valoarea acestei piete.
Traficul postal aferent serviciilor postale din sfera serviciului universal corespunzator anului 2015 a fost de 277 de milioane de trimiteri postale, reprezentand un procent de 42,21% din traficul total postal. Din traficul postal total din sfera serviciului universal, Compania Nationala Posta Romana (CNPR) a procesat 87 de milioane de trimiteri (31,45%), urmatorii zece furnizori de volum mare din acest segment de piata au realizat un trafic de 181 de milioane de trimiteri (65,32%), iar restul furnizorilor 3,23%.
Din traficul postal intern din sfera serviciului universal (246 de milioane de trimiteri), CNPR a procesat aproape 69 de milioane de trimiteri (28,02%), urmatorii zece furnizori de volum mare au realizat un trafic de 171 de milioane de trimiteri (69,75%), iar restul furnizorilor 2,23%. Traficul international de trimiteri din sfera serviciului universal in perioada 2011-2015 a fost caracterizat de cresteri si scaderi alternative, in anul 2015 inregistrandu-se o crestere de peste 52%. Din traficul postal international din sfera serviciului universal realizat in anul 2015 (32 de milioane), CNPR a procesat peste 18 milioane de trimiteri (58,04%), urmatorii zece furnizori de volum mare din aceasta piata au realizat un trafic de 13 milioane de trimiteri (40,88%), iar restul furnizorilor prezenti pe piata peste 1%.- PROMPT MEDIA